torsdag 15. desember 2016

Album 2016: Hurula - "Vapen til dom hopplösa"


Robert Hurula fra Luleå er også et nytt bekjentskap for meg i år. Med bakgrunn fra punkbandene The Vicious og Masshysteri solodebuterte han i 2014 med "Vi er människorna våra foräldrar varnade oss för". Den fikk han to Grammisnominasjoner for og nå i høst kom oppfølgeren. Den ble anbefalt som musikktips for helgen i et fredags-VG og at jeg på grunnlag av det sjekka ut Hurula angrer jeg ikke på, for å si det sånn :)

Det er mye desperasjon i tekstene, men likevel er det skikkelig fengende. Det å kombinere en slik desperasjon med fengende, catchy melodier er ikke alle forunt å få til, men det gjør Hurula med glans.

"Ont Som Jag" har et stort hitpotensial:


Her er mektige "Ny Drog":


Flere YouTubevideoer med bra lydkvalitet finnes ikke med låter fra dette albumet, et album som i mine ører er nesten perfekt. Tittelsporet er en monoton, men likevel melodiøs instrumental der det monotone trekker litt ned. Likeså en intetsigende 1:34 kort instrumental til slutt. Men bortsett fra det så er dette albumet en definitiv innertier. Det er mye frustrasjon i tekster til fengende, deilig rock og jeg er definitivt solgt!

Karakter: 5,5.        

Fristelsen blir for stor, jeg må også ta med "Stockholm Brinner" fra Hurulas debutskive. En kanonlåt!

          

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar