tirsdag 27. desember 2016

Album 2016: Aftenmenn - "All Makt"



Skiensbandet Aftenmenn er ute med sin fjerde fullengder i år, egenfinansiert, som de tidligere. Dette er melodiøs rock som sitter godt hos meg. Vokalist Jarle Claussen har en passe teatralsk stemme og til tider er dette meget bra rock.

Tittelsporet åpner skiva og det er en tett og god rocker. En låt som gir forventninger til fortsettelsen. "Brente Broer" er en sterk låt på nesten sju minutter som er en refleksjon over et tapt vennskap, melodiøs og fengende til tross for det teksten omhandler. "Skulle Månen Falle Ned" er også en lang sak, nesten 6 min., dramatisk oppbygd, men vel seigt refreng.

I "Turbulens" er Aftenmenn inne på et energisk spor igjen og dette er eneste låten fra skiva som jeg har funnet på YouTube:


"Dommedag" er en fin ballade med et refreng som absolutt tiltaler meg. "Forfør Meg" er også i balladeland, tøff og tett. "Isabelle" er mer powerpop, en låt som Jahn Teigen godt kunne ha gjort i sine glansdager. Da hadde han gjort det bedre enn denne, som er skivas svakeste låt. "Millionær" er tøff og energisk igjen, mens avslutningssporet "Eufori" har en misvisende tittel. Låten er tøff nok med et bra refreng, men den gir meg ingen euforifølelse.

Jevnt over er dette likevel et godt rockealbum med en fin blanding av tette, tøffe låter og godt framførte ballader med refreng som sitter. Aftenmenn ramler ned på kulen i den ene låten der de beveger seg over i powerpopen, men resten er godt rockehåndverk, så dette er et band jeg gleder meg til å høre mer fra framover.

Karakter: 5.

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar