søndag 17. september 2023

Tyler Childers - Rustin' In The Rain

 

Jeg var skikkelig begeistra for albumene Tyler Childers kom med i 2018 og 2019. Long Violent History fra 2020 gikk rett og slett under radaren min, og ifjor ga han ut et gospelpreget album, Can I Take My Hounds To Heaven?. Childers er som en forstår en produktiv mann, og nå er nytt album ute på markedet.

Det er bare sju låter her, og jeg merker en tendens til at mange artister komprimerer albumene sine, at de er på sju til ni låter er blitt mer og mer vanlig. Jeg må bare venne meg til at den standarden jeg liker, med minst ti låter er under press.Men så lenge musikken er bra er det helt greit.

Childers er en av de fremste artistene innenfor den alt. countryen i USA, og Kentucky.mannen er selvsagt inspirert av musikktradisjonene rundt fjellkjeden Appalachene. Det er en type musikk som går til røttene og som ofte beskriver et hardtarbeidende og nøysomt liv. Jeg merker da også at Childers er en artist som legger mye følelse i sangene sine.

Tittellåten Rustin' In The Rain er en energisk låt framført med sjel og følelse. Litt skranglete, men det gjør det bare mer ekte i mine ører.

Luke 2:8-10 tar utgangspunkt i tre vers i det som for oss er kjent som Juleevangeliet. Det er ingen forkynnelse, mer en låt der Childers stiller en del spørsmål rundt livet og også tar opp verdens ende. Jeg har ikke fått 100% tak på teksten, men musikalsk er dette en sang til å få frysninger av. Å ha med et gospelkor her bare forsterker storheten i denne låten:

De to siste låtene på skiva, In Your Love og Space and Time er begge kjærlighetserklæringer som berører. Spesielt den siste av de, som er noe av det vakreste jeg har kjørt av kjærlighetslåter på engelsk i år. Jeg kjenner på meg gjennom sangen at Childers mener hvert eneste ord til sin kone her, det er så dypfølt og ekte at jeg får en klump i halsen. Selv om det er en cover føles det som at dette er Childers egen sang.

Childers har også med en versjon av Kris Kristofferson-klassikeren Help Me Make It Through The Night som han gjør mer musikalsk dramatisk enn originalen. Mye følelser også her. Phone Calls and Emails er til en person som ikke lenger svarer på ens oppringninger og eposter, og musikalsk er det som å høre en Jim Reeves-låt. Childers er så absolutt en tradisjonalist, og han gjør det på en måte som gjør musikken relevant selv i 2023:

Da er det bare Percheron Mules igjen, en livlig låt også i tradisjonell tapning. Litt gospelaktig også den, rett og slett en låt det er umulig å ikke bevege seg til. 

Den alternative countryen er på sterk frammarsj i USA. At Zach Bryan selger mest av alle artister uansett sjanger er et gjennombrudd som mainstreamcountryen i Nashville er nødt å forholde seg til. Og når Tyler Childers følger opp med denne kruttønna av et album så sier det seg sjøl at folket vil ha musikk som er ekte og nært, og som går til røttene. 

Karakter: 6/6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar