fredag 30. november 2018

AWS - Fekete részem


Hadde det ikke vært for min fascinasjon for Eurovision Song Contest så hadde jeg aldri i verden blitt oppmerksom på det ungarske metalbandet AWS. Men de tok meg altså med storm etter at de meget overraskende vant den nasjonale uttakinga i Ungarn med Viszlát Nyár, som i all sin storhet er Årets låt for meg. Emosjonene i låten (handla om dødsfallet til vokalistens far) hvor den storslåtte musikken og vokalist Örs Siklósis formidling av  teksten gjorde det hele til en enorm opplevelse, bare slo meg i bakken. Det var på hengende håret at de tok seg til finalen der de ble nr. 21, men for meg så var de vinnere uansett.

Jeg har venta på et album med de i år og i oktober ble "Fekete részem" (Min svarte del / My dark part) sluppet. Det er AWS' 4. studioalbum og de har utvikla seg fra skive til skive. De begynte på engelsk på debutplata, men siden har de holdt seg til morsmålet. "Kint á vizböl" (Ut av vannet) i 2016 viste at de var blitt en tett enhet og årets album viser et band som har utvikla seg ennå mer og som nå tør å eksperimentere mer. Det har ført til et variert metalalbum, men de holder hele veien på intensiteten og energien som har gjort at jeg er blitt glad i musikken deres.

Og her er det musikken som må nytes, for jeg skjønner ikke et ord av hva de synger om. Men jeg har skjønt at AWS er et band som er opptatt av verden rundt seg og at de ikke går av veien for å ta opp  forhold de er kritiske til i sine tekster. Og det bør det være nok av i dagens Ungarn, som har tatt en kraftig høyrepopulistisk sving. AWS ser dessuten på seg sjøl som "anti-elite" og de kjører kompromissløst på den stilen.

Skiva har 13 spor, inkl. både originalversjonen og en akustisk versjon av Viszlát Nyár. Tittelsporet åpner det hele og setter an tonen:


Kommentar nr. 4 under videoen (signatur Matt) er en engelsk oversettelse av teksten.

X/O vet jeg ikke hva står for, men på slutten av videoen kommer det opp en tekst som er en oppfordring om å ringe et nummer for akutt hjelp hvis en sjøl eller noen som står en nær er i krise. Og låten er mektig.


Mektig er også Lakatlan ember (Uren mann), kanskje det råeste sporet på plata, her er det mye aggresjon som skal ut. Hol voltál? (Hvor var du?) er også rå, men vi hører her en mer sår Siklósi, i en låt som også er mer melodiøs. I videoen får vi teksten på engelsk, og når jeg nå vet hva den handler om så blir dette en ekstra sterk låt.


Sin variasjon viser AWS bl. a. i Éjjeli tánc (Nattdans) som er en melodiøs låt som ikke er så hardtslående som de andre sporene. Men den fungerer den også. Menedék (Ly) er en sang med et driv som jeg liker, her et liveopptak:


En annen favoritt hos meg er Éjféli lány (Nattjenta). Dette er en cover av det ungarske metalbandet Ossian, som ble danna i 1986 og er AWS' hyllest til dette bandet:


Viszlát Nyár var altså min inngangsport til AWS og deres musikk, og er en monsterlåt. Her velger jeg å poste den akustiske versjonen, som er vár og vakker:


På dette albumet viser AWS styrke, de viser at er et band å regne med og de leverer metal av høy klasse. Det er mye aggresjon og det er mye følelser i musikken, noe som både musikerne og vokalist Siklósi får ut på en måte som sitter og som gjør et dypt inntrykk på meg. Dette er et band som vil noe med musikken sin og sjøl om de holder seg til ungarsk så fortjener de et stort publikum også utenfor landet sitt. De har en spennvidde i musikken som gjør det  spennende for meg som lytter, og jeg gleder meg til å følge karriera til AWS framover.

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar