tirsdag 29. november 2016

Album 2016: Mudcrutch - "2"


Tom Petty, Mike Campbell og Belmont Trench danna i 1976 The Heartbreakers på ruinene av Mudcrutch, som bare hadde gitt ut en single etter å ha blitt danna i Gainesville, Florida i 1970.

I 2007 ble originalmedlemmene Randall Marsh og Tom Leadon invitert med på gjenoppståelsen av Mudcrutch og det ble et album ut av det, også hetende "Mudcruthch". Gitt ut på Reprise Records, som i sin tid også var Gram Parsons' plateselskap, og nådde nr. 8 på Billboard 200 etter utgivelsen våren-08.

I 2015 ble Mudcrutch samla igjen og nytt album "2" ble gitt ut 20. mai i år, igjen på Repise og  etterfulgt av en landsomfattende turné. Dette albumet har jeg vært så heldig å få høre, og jeg er solgt. Dette er countryrock og sørstatsrock av beste merke. Her er ikke mange dødpunktene, og jeg liker alle låtene. I mine ører har Petty & co her truffet blink med mange fengende melodier samt helstøpte ballader.

Her er åpningssporet "Trailer":


Konsertopptak av "Dreams of Flying":


"I Forgive It All" er et litt annerledes spor, litt mer stillfaren, men en liten perle. En sterk video:


Til slutt må herlige "Welcome to Hell" med, som til tross for tittelen er en riktig livat sak. Konsertopptak:


Å la Mudcrutch stå opp fra de døde har vært en musikalsk genistrek av Tom Petty & co. "2" oser av spilleglede og det er musikk fylt av det som er viktig for meg, ekthet, hjerte og sjel og kjærlighet til det de driver med. Det har blitt et helstøpt album uten svakheter, et knippe låter som setter meg i godt humør

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar