Når det gjelder å følge med på hva som skjer på countryfronten over dammen har jeg fått mange gode tips av YouTuberen Grady Smith. Han følger godt med på hva som rører seg og han har en unik formidlingsevne. Dessuten er han vel så mye opptatt av uavhengige og alternative artister som av mainstream-countryen. På sin siste video tar han for seg de nye uavhengige artistene som nå vokser fram bak størrelser som Tyler Childers, Ashley McBryde, Cody Jinks, Colter Wall og Aaron Watson for å nevne noen. Grady bor i Virginia, men er bl. a. veldig opptatt av den pulserende countryscenen i Texas, og på ovennevnte video tok han bl. a. for seg en av de nye derfra, Triston Marez fra Houston.
Marez er ute med sitt selvtitulerte debutalbum, og Gradys betegnelse av musikken som en reise tilbake til 90-tallscountryen med et moderne preg fanget min interesse. Og jeg må si at dette er en sterk debut av en artist med god formidlingsevne og som ganske riktig søker litt tilbake til storhetstiden på 90-tallet, før bro- og popcountryen fikk fotfeste og i noen år utvanna sjangeren.
Jeg begynner med Day Drinking, en sang med klassisk countrytematikk og som har et stort hitpotensiale.
Musikken er stort sett melodiøs og har et godt driv. Et par rolige låter er det også, men med 12 spor er det helt på sin plass slik at vi får høre variasjonen i Marez' musikalske uttrykk. Han har vært med og skrive ni av låtene selv, ellers har en størrelse som Chris Stapleton bidratt. Og på Where the Neon Lies har han med seg på vokal en av de store legendene fra 90-tallet, Ronnie Dunn fra duoen Brooks & Dunn.
Texas Swing er en lystig tejano-inspirert låt skrevet sammen med Gabe Lee, en annen artist varmt anbefalt av Grady Smith, hans "Honky Tonk Hell" hadde Grady som sitt "Album of the Year" for ifjor. Framført sammen med noen som kaller seg Squeezebox Bandits og Jessica Roadcap.
En annen låt jeg er blitt glad i er Cold Cold Night, også dette en låt med et herlig driv.
Til slutt tar jeg med She's Had Enough of Texas, i en roligere takt.
Nedstrippede If You Don't Know by Now må også nevnes, der viser Marez at han også evner å ta en sang helt ned og la følelsene skinne igjennom uten filter. En sang jeg måtte bruke et par-tre lytt for å få inn under huden, men som passer fint inn i et album som dette.
Ellers er det låter som jeg vil kalle mer countryrock, som åpningssporet Whole Lotta You. Det fungerer det også, og gjør at dette som helhet er blitt et sterkt debutalbum av en ung artist som har alle muligheter til å sette spor etter seg innen countryen i årene som kommer.
Karakter: 5,5.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar