søndag 27. juni 2021

Nye låter - Del 1

Denne bloggen har de siste årene handlet om album, men samtidig er det en kjensgjerning at dagens musikk først og fremst handler om låter. Det er det å ha en låt og det å ha en hit som for mange artister er det viktigste for å bli kjent, men også det viktigste hvis man er kjent. TIX f. eks. har bare et album bak seg, og det er fem år siden, men han har hatt flust med hits og listetopper etter det. Så sjøl om jeg fortsatt mener at et album er det grommeste en artist kan gi ut da det er da vi får høre hvilket spekter av musikalske uttrykk artisten har, så innser også jeg hvilken tid vi lever i. 

Derfor har jeg tatt for meg seks nye låter som jeg har hatt på høy rotasjon denne helga. Noen av de kommer ganske sikkert aldri til å bli en del av et album, og derfor tenker jeg at et innlegg i ny og ne som tar for seg de gode enkeltlåtene også vil være på sin plass. Og her er en fin blanding av norske og internasjonale artister.


Knut Marius - Ny Dag

Regjerende Stjernekamp-mester Knut Marius Djupvik ser ut til å satse på norsk nå, ikke bare det, han synger på klingende romsdalsk. Og for en som sjøl er en "i" så er dette skikkelig kult. Og dette er i mine ører en knallåt. En låt som bærer bud om at snart er denne hersens covid-tida over, snart blir det tid for å gå ut og være sammen, gi hverandre en klem og feire en ny dag og en ny tid. En herlig låt som gir oss håp og med et storslagent refreng som fyller meg med varme og optimisme. Denne her trengte vi!

Karakter: 6.

Vanilla Ninja - Gotta Get It Right

Nyheten om at Vanilla Ninja gjør comeback etter 15 år traff oss fans med stor glede før jul. Disse jentene fra Estland som var enormt populære i Baltikum og land som Tyskland, Polen, Østerrike og Sveits fra 2004 til 2006 og som representerte Sveits med Cool Vibes i Eurovision 2005 har blitt forent med sin tidligere produsent David Brandes og et nytt album er på trappene. Og det er de samme som var på scena i Eurovision, Lenna Kuurmaa og Piret Järvis på gitar, Triinu Kivilaan på bass og Katrin Siska på keyboard. Dette er første smakebiten på "Encore" som albumet skal hete og det er gledelig å registrere at dette er VN slik jeg husker de. Musikken er tøff og rocka samtidig som det er mye følelse i sokalen, enten det er fra Triinu som har hovedvokalen eller det er fra Lenna. Og Katrin er et unikum på keyboards, hennes bidrag er viktig for å gi denne låten den spesielle Vanilla Ninja-sounden som jeg ble så glad i for 16 år siden. 

Karakter: 5,5.

Ida Jenshus - The Grip

Ida Jenshus er ute med en råsterk låt som gjør et stort inntrykk på meg, spesielt etter å ha lest et intervju med henne i Adressa om låten, om coronaen og om livet slik det har vært og slik det er nå. Et intervju som er bak betalingsmur, derfor ingen link. Egentlig en låt skrevet før pandemien kom, men som likevel passer godt inn i den tiden vi har levd i det siste halvannet året. Det er derfor en mørk låt, om monstrene vi har inne i oss, tankekjøret, bekymringene som sliter oss ut og som kan drepe noen av oss. Så alvorlig er det, og Ida framfører det på en måte som gjør at det går gjennom marg og bein på meg. Det gjør vondt, jeg får en tåre i øyekroken og jeg får gåsehud. Og musikken da, som pakker inn den mørke teksten på en formidabelt god måte. Men likevel, takket være intervjuet, men også låten i seg sjøl finner jeg håpet her. Det håpet og den gleden Knut Marius gir uttrykk for har også Ida, når hun på slutten av sangen forkynner at hun må slippe grepet på monsteret, bli fri. Det ligger mye håp og optimisme i det å se det, for da lar en seg ikke synke ned dit monsteret vil ha deg.

Og denne låten er ren terapi for meg. For livet har ikke vært bare-bare de par siste dagene. Ida hjelper meg her til ikke å la det latente indre monsteret som ønsker å spise meg opp få muligheten til det. Takk Ida, jeg trengte denne!

Karakter: 6.

Fedez, Achille Lauro & Orietta Berti - Mille

Mitt italienske idol Achille Lauro ligger som vanlig ikke på latsiden og da han i starten av denne måneden sendte ut noen Facebook-historier med han, Fedez og årets eldste San Remo-deltaker Orietta Berti rundt en bursdagskake var det lett å tenke seg at det var et musikalsk samarbeid på trappene. Bursdagskaka var enkelt å finne grunnen til for iflg. hennes Wikipedia-side fylte Orietta Berti 78 1. juni. 

Selve låten kan jeg tenke meg blir en sommerhit i Italia, skjønt 15,5 mill treff på videoen på snaue to uker vitner om at den nok allerede er det. Fedez åpner med rap før Berti kommer med sommerstemningen og Achille kommer med sin laidbacke vokal. Dette er en gladlåt som jeg elsker og som nok vil bli en av de jeg vil huske fra sommeren 2021.

Karakter: 5,5.

Side Piece - What Would Dolly Do (W.W.D.D.)

Jeg abonnerer på nyhetsbrev fra Annie Clements som tidl. var bassist for Sugarland. En drivende god musiker som jeg var så heldig å treffe da jeg var over for å se Sugarland i Atlanta i 2006. Og da hun i det nyeste nyhetsbrevet tidligere denne uka annonserte lanseringen av hennes nye prosjekt, et band med fire Nashville-baserte kvinnelige musikere som har bred erfaring fra forskjellige store artisters backingband ble jeg nysjerrig. Foruten Annie på bass/vokal består bandet av Megan Mullins (fele/vokal), Megan Jane (trommer) og Nicole Lea gitar/vokal). 

Dette er ypperlige musikere som foruten Sugarland har spilt med størrelser som Lady Gaga, Shakira, Maren Morris, Beyoncé, Alabama og Cher og som her gir meg en countrygladlåt av dimensjoner. Om når livet butter og du ikke finner svar, still deg spørsmålet: Hva ville Dolly (Parton) gjort? Og denne låten og videoen er levert med så stor dose humor og partyfaktor at jeg bare faller pladask. Jeg kan trygt si at jeg nå venter i spenning på hva denne gjengen kommer med når de skal gi ut sitt debutalbum!

Karakter: 5,5.

TIX - BeautiFull

TIX er ferdig med Eurovision der han fikk mange nye fans utenfor landets grenser. Dette er første låten han gir ut etter at han stod på scena i finalen 22. mai. Engel Ikke Dra kom mens han var i Rotterdam og var en nydelig og nedpå låt tilegnet Aurora, en fan som døde av kreft i 2019 og der han var i begravelsen og det var etter hva jeg skjønner den opplevelsen som fikk han til å skrive låter med sårbare tema. 

Med denne låten er TIX på en måte tilbake i partysporet. Dette blir nok en av de store sommerhitene i Norge i år. Det er ikke fullt tjo og hei, men likevel en glad låt som mange vil gå og nynne på i sommer. Jeg liker den ihvertfall og jeg konstaterer også at TIX er flinkere med ordspill enn mange vil ha det til, noe han viser med Jeg er ikke full/Bare BeautiFull. 

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar