lørdag 15. mai 2021

Eurovision Song Contest 2021 - Semifinale 2


Semifinale 2 går av stabelen f.k. torsdag 20. mai fra kl. 21:00. Her er mine vurderinger av de 17 låtene der. Og altså, tallet i parentes bak karakteren er hvor jeg har låten på min rangering av alle årets 39 låter, samt at link til låtenes videoer ligger i overskrifta.


1. San Marino - Senhit - Adreanalina

Låten med høyest partyfaktor og en vi sårt trenger i en traurig tid for verden. San Marinos klart beste bidrag noensinne, og jeg elsker det. Juryene vil nok sørge for at den ikke vinner, hvis da ikke også de føler at dette er låten vi trenger nå. Og det store spørsmålet i Rotterdam nå er: Kommer Flo Rida?
 
Karakter: 5,5. (4)

 
Uku Suviste gjentok bedriften fra ifjor med også å vinne årets utgave av Eesti Laul, nå med en langt bedre låt. Ja, det er egentlig en standard popsang, men den har både gode vers og et over snittet bra refreng. Derfor blir dette en låt som jeg absolutt kan like.
 
Karakter: 4,5 (18)

 
Ifjor hadde jeg rett og slett ikke sansen for låten Benny Cristo kom med fra Tsjekkia. I år derimot er historien en helt annen. Dette er en frisk poplåt som oser humør og det smitter over på meg. Det er dessuten et driv i låten som jeg virkelig liker. Ikke en låt som revolusjonerer verden, men det enkle er ofte det beste, og det har tydeligvis Benny Cristo og Tsjekkia skjønt i år!
 
Karakter: 4,5 (16)

 
Dette er en god og fengende poplåt, verken mer eller mindre og det gjør at den er inne på min Topp 10 i år. Jeg liker det jeg hører, den har et driv og et trøkk som er meget bra. Og sånn sett en type låt som vi trenger mange av etter den fæle tida vi har vært gjennom og som vi fortsatt er i. 
 
Karakter: 5 (9)

5. Østerrike - Vincent Bueno - Amen

Årets andre Amen er en undervurdert låt. Begynner stille og rolig, men fortsettelsen er nydelig. Et sterkt refreng og det er en melodi her som jeg virkelig er blitt glad i. For meg er det nesten uforståelig at den ligger så langt nede på rangeringa, for dette er i mine ører en liten perle som altså nesten kommer inn på min Topp 10.
 
Karakter: 5 (11)
 

For det første syntes jeg ikke særlig om videoen da den kom fra Polen, Rafal framstod ikke særlig sympatisk der. Men akkurat det har endra seg og inntrykket nå er at han er en grei fyr som godt kan tenke seg en tur til Norge for å prøve fiskelykken. Eurovision-lykken er jeg redd det blir så som så med, for sjøl om låten er litt fengende så er det noe jeg føler at jeg har hørt 100000 ganger før. Og det er ikke en eneste polakk med i låtskrivinga. Så derfor blir dette bare helt greit, men et halvt poeng ekstra for at den fenger ørlite grann.
 
Karakter: 3,5 (25)

 
Denne låten ble lansert med stor ståhei under en flere timers lang seanse med flere celebriteter tilstede i Moskva (!) der allestedsnærverende Philip Kirkorov lovte "12 points from Russia"...... Men de er ikke i samme semi og jeg er neimen ikke sikker på om denne rotete saken her går til finale sjøl om den er i den presumptivt svakeste semifinalen. En helt middelmådig og rotete låt som går inn det ene og ut det andre øret uten at jeg husker annet enn en sukkerhvit trut som hvisker "Sugar"..... Presentasjonen tatt i betraktning så var dette mye skrik og lite ull!
 
Karakter: 3 (31)

 
Jeg liker denne mye bedre enn fjorårets fra Dadi & gjengen. Ifjor var de så sjarmerende at de fint kunne ha vunnet for meg om det hadde blitt noe av Eurovision, sjøl om musikken ikke helt var min stil. I år er de like sjarmerende, men låten er mye mer i min gate. En skikkelig kul, humørfylt og fengende låt som skiller seg ut. Så at vi skal til Reykjavik neste år er ikke meg imot!
 
Karakter: 5,5 (5)

 
Pinup-pop var karakteristikken jeg ga Hurricanes låt for Serbia ifjor, og betegnelsen er ikke langt unna i år også. Men jeg synes dette er en bedre låt, det er en fengende rytme her som jeg liker, samt at begrepet pin-up pop er nedlatende overfor de tre jentene i Hurricane, jeg ser det. Denne er lavest av de låtene jeg liker helt eller delvis, og berger seg altså på den fengende rytmen som er i låten.
 
Karakter: 3,5 (28)

 
Ifjor stilte Tornike Kipiani med en litt kul låt med elementer av både rock og blues, og jeg hadde derfor litt forventninger til årets låt. Og jeg er litt skuffa. For dette er blitt en ballade som ikke tar meg noe særlig. Det er noen fine elementer her, som koret. Men ellers blir dette i sekken "helt grei, men ikke noe mer".
 
Karakter: 3 (30)
 
Det er ikke mange typise ballader i årets felt, og den Albania kommer med her synes jeg er den beste. Det oser Albania av den, og det liker jeg. Det er en bra melodi og en bra vokalist. Rett og slett ei bra totalpakke. Men jeg har et ankepunkt vedr. videoen: Å løpe rundt på en asfaltert bilvei i finkjole og tilmed om vinteren er litt vel overdrevet må jeg si. Hvem gjør det liksom?
 
Karakter: 4,5 (17)

 
Dette er en sang som har vokst mye på meg. Da jeg hørte den først var den kjedelig og da den vant i Portugal ble den langt nede på lista mi. Men når jeg ser og hører den nå så ser jeg en framføring med sjel og jeg blir berørt av historien bak. Etter en spillejobb i Amsterdam for noen år siden kom noen i bandet i snakk med en av de som var i lokalet, en eldre, sliten kvinne fra Øst-Europa. Hun hadde rømt fra hjemlandet og endt opp som prostituert og narkoman i Amsterdam. Men hun sa til de at hun hele tiden hadde kjærligheten på sin side, og at hun sjøl i sin alderdom ikke ga opp håpet om at kjærligheten og lykken ville smile til henne. I forbifarten fikk de ikke navnet hennes, så de vet ikke om hun er i live nå og om hun vet om låten. Siste nå er at nederlandske medier har begynt å lete etter henne, så om hun blir funnet blir jo det en kul historie!
Sjangermessig er ikke dette helt min stil, men den inderligheten som ligger i framføringa og den rørende historien som blir formidla smelter meg såpass at låten faller ned på den positive siden av skalaen hos meg. Til tross for at Portugal for første gang synger på engelsk, noe enkelte purister er sure for. Da sier jeg bare: Se forbi det, og se på framføring, hør på teksten og lev deg inn i den. 
 
Karakter: 4 (20)

 
Velkommen til årets sov-i-ro. Ifjor hadde Victoria en låt som toppet oddsen da Eurovisiuon ble avlyst. I år er det visst om å gjøre å dysse seerne i søvn, og låten gir meg fint lite.
 
Karakter: 2,5 (37)

 
Finland leverer! Mørk, men eggende rock ispedd en liten dose rap. Det er heftig, og det er et refreng som sitter. Jeg bare digger denne låten, og liveframføringa fra den finske finalen er bare rå. Så Blind Channel kommer til å levere på scena i Rotterdam også, og forhåpentligvis vil det ta de høyt.
 
Karakter: 6 (2)

15. Latvia - Samanta Tine - Queen Of The Night

Jeg og Samanta Tina er ingen god match. Hennes låt for Latvia ifjor behaget meg ikke, og det gjør ikke årets heller. Enkelt og greit. Men når det er sagt, at dette er en artist med attitude så det holder er helt klart!
 
Karakter: 2,5 (36) 

 
Gjon's Tears var blant favorittene ifjor og er det også i år. Og ja, det er fint, han har en nydelig stemme. Men det blir vel melankolsk og vel stillestående for lenge til at det blir en topplassering hos meg. Og jeg føler dessuten at det er ikke en slik låt jeg vil ha som Eurovisionvinner etter det året vi har vært gjennom. Så da blir det sist på øvre halvdel hos meg, sjøl om jeg absolutt hører kvalitetene i låten.
 
Karakter: 4 (19)
 
 
Jeg hadde veteranen Mike Tramp som favoritt i den danske finalen, men jeg skjønte vel at hans countryrock-låt ikke ville vinne. De endte opp med noe aldeles erkedansk, jeg har følelsen av at det kun er Danmark som kan stille med en låt som dette. Og for første gang på mange år har en dansk MGP-vinner klatra helt til topps på de danske hitlistene, så dette er ihvertfall en låt som har folket bak seg.
Den er enkel og den er fengende. Jeg blir litt sjarmert, og det er også kult at de vil framføre den på dansk også i Rotterdam. Det kan faktisk gi de litt plusspoeng, men dessverre, jeg er redd dette blir hakket for lettbeint.
 
Karakter: 3,5 (26)

De jeg ønsker til finalen fra denne semifinalen er altså: Finland, San Marino, Island, Hellas, Østerrike, Tsjekkia, Albania, Estland, Sveits og Portugal.
 
Skal jeg tippe blir det et par utskiftninger: Finland, San Marino, Island, Hellas, Østerrike, Albania, Sveits, Portugal, Bulgaria og Moldova.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar