tirsdag 25. mai 2021

American Aquarium - Slappers, Bangers & Certified Twangers, Vol. 1

Frontmann i American Aquarium, BJ Barham gikk nylig ut og sa at bandet ville komme med intet mindre enn fire album i år! Nå foreligger det første. vol. 1 med covere av amerikanske countryhits fra tidlig 90-tall. Jeg må si at det er overraskende at et band som har så mange sterke album med egne låter hengir seg til å covre andres låter, men noe må man vel gjøre når man ikke får spilt konserter, sjøl om det skal sies at det begynner å åpnes for det i USA nå.

Jeg kjenner bare tre av disse låtene fra før, noe som skyldes at jeg ikke fulgte med på hva som rørte seg på countryfronten over dammen i første halvdel av 90-tallet. Jeg hadde mer enn nok med å være småbarnsfar for å si det sånn. Men jeg har nå gravd litt i disse låtene og funnet hvem de er skrevet av og hvem som har spilt de inn originalt. På lista er låtskriver(ne) før skråstreken, artisten bak. Og de tre låtene jeg kjente til fra før er utheva.

1. Queen of My Double Wide Trailer - Dennis Linde/Sammy Kershaw

2. Some Girls Do - Mark Miller/Sawyer Brown

3. I Try To Think About Elvis - Garry Burr/Patty Loveless

4.  She's In Love With the Boy -  Jon Ims/Trisha Yearwood

5. John Deere Green - Dennis Linde/Joe Duffie

6. Wild One - Pat Bunch, Jamie Kyle, Wil Rambeaux/Faith Hill

7. Lost and Found - Kix Brooks, Don Cook/Brooks & Dunn

8. Down at the Twist and Shout - Mary Chapin Carpenter

9. Heads Carolina, Tails California - Tim Nicholls, Mark D. Sanders/Jo Dee Messina

10. Should've Been A Cowboy - Toby Keith

Av de tre jeg kjente til fra før er det bare Mary Chapin Carpenters Down at the Twist and Shout som jeg har hatt et såpass forhold til at jeg har hørt den mange ganger. Og det gjør at jeg ikke synes at Barham & co når opp til Carpenters original. Det blir for spedt rett og slett.

Utover det synes jeg at dette er et helt greit album, og siden jeg ikke kjenner originalene til brorparten av de så har jeg heller ikke forutsetninger for å si om de er gode ift. originalen. 

På en måte får jeg følelsen av litt venstrehåndsarbeid, men på den annen side må jeg jo si at jeg liker flere av låtene her. She's In Love With the Boy har jo også en god moral, om faren som ikke synes at datterens valg av kjæreste er det beste, men som av sin kone blir mint på at det syntes ikke hans svigerfar heller i førsten. Altså at en ikke må glemme at en sjøl har vært kalv.

American Aquarium er mer rock enn country til vanlig, men her på denne skiva er de litt tro mot at det er countrylåter de covrer, og det gjør at de høres mer country ut enn de vanligvis gjør. Det viser at de har respekt for det låtmaterialet de har tatt for seg, og det liker jeg. 

Flere av låtene er om ung kjærlighet, og en jeg liker meget godt er John Deere Green, en litt mer rocka låt.

Wild One har også tematikken om et ungt par hvis forhold ikke er velsignet av jentas foreldre. Og her synes jeg at American Aquarium gjør en mer enn godkjent versjon av Faith Hills hit. Og her virker BJ Barham også engasjert i forhold til måten han formidler teksten på, noe jeg synes han bommer litt på i Down at the Twist and Shout.


Til slutt tar jeg med Should've Been A Cowboy som er en av Toby Keiths største hits. Også denne synes jeg Barham & co håndterer bra. De legger seg ikke så fjernt fra originalen, men jeg føler likevel at de klarer å gjøre låten litt til sin egen.


Dette er musikken jeg kobla av til i Eurovision-uka forrige uke. For sjøl om jeg elsker Eurovision og det var mange gode og varierte låter der i år så var det godt å koble av med noe helt annet innimellom. Det fungerte veldig bra med denne musikken her. Jeg får som nevnt litt følelse av venstrehåndsarbeid hist og her, men jevnt over er dette bra håndverk av BJ Barham og American Aquarium.

Karakter: 4,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar