onsdag 12. mai 2021

Eurovision Song Contest 2021 - Semifinale 1

 

At coronaen tok Eurovision Song Contest (ESC) ifjor var trist, men det det var også trist at alt som var av festivaler og store konserter også gikk med i dragsuget, og akkurat det fortsetter dessverre i år. Men ESC blir det, artistene er allerede i full gang med prøvene i Rotterdam, under strenge smittevernstiltak. Australia blir ikke tilstede og deltar med et opptak fra hjemlandet, noe alle land måtte lage som en backup-løsning.

Litt publikum blir det også, om enn bare nederlandske som en del av Nederlands test på gjenåpning der enkelte kulturarrangement får ha publikum av en viss mengde. Prøvene er altså i full gang og 1. semifinale er f.k. tirsdag 18. mai. Der skal Norge og TIX delta og den blir beskrevet som et "blodbad" der flere gode låter kan ryke. Mens kvaliteten på semifinale 2 er en del lavere iflg. ekspertisen. Og jeg skjønner hvorfor de semifinalene blir omtalt som de blir.

Nåvel, her er min vurdering av låtene i den rekkefølgen de skal opptre i semifinalen. I parentes etter karakteren setter jeg hvor låten kommer på min rangering av alle 39 deltakerlåter. I overskriften til hver låt ligger link til låten.

 1. Litauen - The Roop - Discoteque

The Roop med "On Fire" var en av snakkisene og blant de største favorittene før alt ble avlyst ifjor. De er det også i år med "Discoteque", om det å danse og ha sitt eget diskotek hjemme når en ikke kan gå ut og danse og sosialisere med andre mennesker. Dette er en suggererende låt som, unnskyld uttrykket er dritkul. Kan oppleves litt monoton, men likefullt en låt fylt med spennende elementer.

Tar Litauen sin første seier i år? Ja, mulighetene er så absolutt tilstede!

Karakter: 5,5 (8)

2. Slovenia - Ana Soklič- Amen

Slovenia med en grei tekst, men det blir for stillestående og for pompøst for meg. Derfor føler jeg ikke at denne balladen går noen steder og den berører ikke sjøl om hun rent teknisk synger bra. Men de kristenortodokse på Kypros vil nok stemme hardt her.
 
Karakter: 2,5 (34)
 
 
Da russerne tromma sammen til en hastig nasjonal finale med tre låter på Kvinnedagen lå det i korta at Manizha skulle vinne med "Russian Woman". Dette er en artist med attitude, bl. a. som flyktningeambassadør, samt at hun støtter skeives rettigheter. Noe som vi vet ikke er enkelt i Russland.. Sjølve låten er en rotete affære som rett nok har et kult refreng. Russland går "alltid" til finale, men mulig denne her vil ligge helt på vippen. Jeg er veldig usikker sånn sett, dette er en låt som kan gjøre det helt store, men som også kan falle igjennom.
 
Karakter: 3 (33)


Tusse vant en soleklar seier i Melodifestivalen og Norge og Sverige har i år det til felles at vi har med artister som er veldig godt likt blant mange i sine hjemland. Og det er lett å forstå på framføringa at Tusse er en likandes kar som byr på seg sjøl. Litt typisk svenskelåt, det må sies, men samtidig et godt budskap i teksten og altså med en likandes artist så blir denne sangen en positiv opplevelse.
 
Karakter: 4,5 (15)

 
Denne låten har sine øyeblikk, men den blir for rotete for min smak. Australia hemmes også av at de må bruke backup-video og ikke får være tilstede i Rotterdam. Det er nok en ulempe.

Karakter: 2,5 (35)


Ifjor hadde Vasil en bra låt, i år er det bare en gudsjammerlig kjedelig ballade som halvhjerta prøver å ta seg opp på slutten.
 
Karakter: 2 (38)
 

Ifjor var det Lesley Roy som kom og berga Eurovision for meg. Utrolig fengende "Story of My Life" ble min nr. 1 det året Eurovision forsvant. Derfor hadde jeg forventninger til årets låt og de er bare delvis innfridd. For all del, når den er nr. 14 så er det en bra låt. Men den grep meg ikke umiddelbart som fjorårets låt gjorde, og jeg føler at den egentlig aldri tar av. Jeg føler at jeg venter på et klimaks som ikke kommer. Men når det er sagt, så er det veldig mye jeg liker her også, spesielt at den er storslått lagd, det er noe litt episk over den. Så altså mye bra, men ikke helt der sammenligna med fjorårets perle.

Karakter: 4,5 (14)


Dette er kanskje den av årets låter med det mest fengende refrenget, ihvertfall det som lettest sitter på hjernen, sammen med en til som jeg ikke har skrevet om ennå. Refrenget er nemlig djevelsk (!) godt og låten som et hele er et solid stykke pophåndverk. De ortodokse kristne på Kypros kan styre sin begeistring, men hvem bryr seg om dem?  
 
Karakter: 5,5 (7)


Sjelden har jeg vært så stolt av vårt eget bidrag og for å si det sånn, det er stas og litt surrealistisk at det er vårt eget bidrag som treffer meg like hardt som AWS gjorde i 2018 og som Hatari gjorde i 2019. For det TIX gjør her med denne personlige historien og med videoen er å treffe meg rett i hjertet. Jeg ante ikke rekkevidden av låten og teksten da jeg var med på å stemme han fram til seier, men reisen etter det har vist meg at dette var det beste valget. Sjølve melodien står ut i årets felt, den er bare nydelig, koret på slutten er magisk og når TIX i tillegg legger hele seg i vokalen så bare må dette bli bra!
 
LYKKE TIL TIX! HEIA NORGE! 
 
Karakter: 6 (3)

Så er vi inne på min Topp 10 og Kroatia og Albina kommer med en fin poplåt med et kult og fengende refreng. En låt med mange spennende elementer. Også denne litt undervurdert, men jeg tror den kan gjøre det bedre enn mange tror. Dessuten synger Albina meget bra.
 
Karakter: 5 (10)
 
 
Her gjør jeg som kong Sverre og taler Roma midt imot, her Adresse-panelet, som samla totalslakta denne låten sist lørdag. Helt uforståelig etter min mening, for dette er en tvers igjennom kul poplåt som jeg virkelig digger. Å ha en så spennende og så sofistikert poplåt i Eurovision er bare gull mener nå jeg. Jeg tror at dette blir en stor favoritt hos juryene, og liker seerne også dette kan Belgia komme mye høyere enn den 12. plassen jeg gir de.
 
Karakter: 5 (12)
 
 
Eden Alene framførte tre sanger i den israelske finalen og de endte opp med "Set Me Free". Den har fått en revamp etter at den første versjonen ble litt lunkent mottatt. Og jeg synes låten har heva seg. Dette er en fin og grei poplåt med moderne tilsnitt og med orientalske rytmer som speiler artistens eritreiske avstamning. Slett ikke verst, sjøl om det bare blir 22. plass hos meg.
 
Karakter: 4 (22)

Jeg synes faktisk at Roxen har en bedre låt i år enn ifjor, "Alcohol You" var i mine ører fjorårets sovepille. Dette er en rolig låt som har mer substans enn fjorårets i kraft av at vi har en melodi her, men den når ikke helt fram til meg og da blir den bare rimelig gjennomsnittlig.
 
Karakter: 3 (32)
 
 
Efendi sang om Cleopatra ifjor og tar for seg Mata Hari i år, noe Anna Karine Strøm gjorde i 1976. Jeg liker nok "Cleopatra" ørlite bedre, men dette er likevel en bra låt. De orientalske innslagene i musikken hever låten betraktelig, mens det at musikken føles oppstykket trekker ned. Dessuten er det myten om Mata Hari vi får høre her, en myte som historikerne har vist er sterkt overdrevet.
 
Karakter: 4 (21)

 
Ja, jeg vet at denne låten har sine trofaste fans og jeg skjønner det. For meg handler det mer om at jeg ikke takler denne formen for vokal. Det blir for skarpt og skingrende. Jeg har imidlertid stor respekt for de som mener at dette er en sterk låt og, så det har altså ingenting med det å gjøre. Jeg klarer bare ikke denne formen  typen vokal, enkelt og greit! Musikken er grei nok, om enn noe hesblesende.
 
Karakter: 1,5 (39)

 
Dette kan fort bli Eurovisiongale Maltas etterlengtede første seier og i tilfelle vil det være fortjent. En sterk og fengende låt med et fint budskap om kvinnelig empowerment, samt at Destiny har en rå stemme og hun kommer til å eie scenen. 
 
Karakter: 5,5 (6)


Utifra dette ønsker jeg da at følgende land går videre: Norge, Malta, Kypros, Litauen, Kroatia, Belgia, Irland, Sverige, Aserbajdsjan og Israel.
 
Skal jeg tippe blir det langt, langt verre. Men jeg legger hodet på blokka og sier: Norge, Malta, Kypros, Litauen, Sverige, Aserbajdsjan, Romania, Ukraina, Russland, Kroatia. Men jeg er langtfra sikker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar