tirsdag 31. oktober 2017

Joan Shelley - "Joan Shelley"



Joan Shelley er en folkartist fra Kentucky som i år er ute med sitt 5. album, som er sjøltitulert. Rolling Stone har framheva det som et av de 50 beste albumene hittil i år, noe som er et godt kvalitetsstempel.

Jeg skrev folkartist, men hadde sangene vært på norsk hadde det for en som har vokst opp med den norske visebølgen blitt kalt for visesang. For det er det er i mine ører, men internasjonalt er det ikke noe ord for viser, dermed blir det folk. Men la meg ile til å si at dette er en diskusjon som kun har akademisk interesse, det er musikken og hva den gir den enkelte som er det viktigste.

Og når det gjelder musikken til Joan Shelley så er den minimalistisk med kassegitaren i sentrum. I lengden kan det bli vel monotont, men Joan Shelley veier det en del opp med en nærmest engleaktig vakker stemme som står godt til den minimalistiske musikken og til tekstene, som ofte er om relasjoner.

Det er spesielt tre sanger som peker seg ut i mine ører på dette albumet. Her er "Where I'll Find You" i et opptak fra BBC:


Her er vakre "The Push and Pull":


Min 3. favoritt fra skiva er "I Didn't Know" med et betagende basskomp, men er ikke på YouTube. En kan si at det var de tre sangene jeg umiddelbart falt for. Men etter å ha hørt flere ganger på skiva har jeg etterhvert oppdaga flere perler, som "Even Though":


"Go Wild" er også en bra sang, her et direkte vinylopptak:


Joan Shelley har gitt meg et album som er godt å slappe av og roe helt ned til. Noen ganger så er en nødt til å bare koble helt av fra livets realiteter og da er musikk som dette midt i blinken.

Karakter: 4,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar