lørdag 30. mars 2013

Mark Knopfler


 Bilde fra rushonrock.com, fotograf ukjent.

Dire Straits' frontmann Mark Knopfler har gitt ut sju soloplater etter at bandet gikk hvert til sitt i 1995. Det hersker liten tvil om at Knopfler en insitusjon iinnen rocken og han er også et multitalent som ikke bare skriver låter, spiller gitar og produserer platene, han har også produsert og laget musikk for åtte spillefilmer.

Jeg har fire av Knopflers soloalbum og noe som slår meg når jeg hører på musikken er en kjærlighet for skotsk folkemusikk, det er klare islett av blues, men også et behagelig laidback preg over musikken. Mark Knopfler har ikke lenger noe å bevise, han lager musikk som ligger hans hjerte nært.

Jeg har ikke hans to første soloskiver, "Golden Heart" (1996) og "Sailing To Philadelphia" (2000). "The Ragpicker's Dream" kom i 2002 og fra den velger jeg først "A Place We Used To Live":


"Quality Shoe":


"Daddy's Gone To KnoXVille":


Jeg har ikke "Shangri-La" fra 2004, men de tre albumene Mark Knopfler har gitt ut etter det har jeg. "Kill To Get Crimson" fra 2007, her er vakre "True Love Will Never Fade":


"Heart Full Of Holes":


"Get Lucky" kom i 2009, her er tittelkuttet:


"Cleaning My Gun":


Så ifjor kom dobbeltalbumet "Privateering" med 20 sanger. Først ut er "Corned Beef City": http://www.youtube.com/watch?v=AbuyY8b7pnI

"Seattle":


"I Used To Could":


"Dream Of The Drowned Submariner":


Til slutt avslutningssporet "After The Beanstalk": http://www.youtube.com/watch?v=1PaSy5blcTw

Mark Knopfler har vunnet enormt med priser, han har samarbeida med mange artister, bl. a. et album med Emmylou Harris som jeg kommer tilbake til i neste innlegg. Jeg har her valgt å fokusere på musikken, men her er linken til Knopflers Wikipediaside for mer info om denne strålende artisten.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar