søndag 17. mars 2013

Bjølsen Valsemølle - Kong Vinter


For meg er Bjølsen Valsemølle et av de fineste band vi har her i Norge. Jeg har presentert de før, men nå som de har kommet med nytt album, "Kong Vinter" så fortjener det å bli nevnt.

Og igjen så leverer Trond Ingebretsen & co ei helstøpt skive. Musikken er umiskjennelig Bjølsen og tekstene treffer også. Som "Tidas Elv" som er skrevet til keyboardist Martin Aune som døde i desember 2011, bare 48 år gammel. "Sol På Vintern's Første Snø" er dedikert til Tronds datter Lina, svigersønnen Ali, barnebarnet Trygve Storm og foreningen Grenseløs Kjærlighet. En sterk sang om en norsk kvinne og hennes barn som opplever at myndighetene med tvang har gjort at de må leve atskilt fra sin mann og far.

"Har En Tante" er til minne om Tronds tante Gerd som begeistra fortalte om sin hjemmehjelp fra Somalia og hans barn som spiller fotball på Vålerenga. "Strømsveien 12" er en hyllest til Tronds farmor og farfar, som han aldri fikk treffe.

Det er varme tekster, det er en musikk som passer så hånd i hanske med tekstene. Det er ei skive som jeg får varme følelser av, ei skive som varmer sjøl om det er vinter. Trond Ingebretsen er definitivt en av våre aller beste låtskrivere, punktum!

Coverbildet er finske Matti Raivio fra 5-mila i Lahti i 1926.

Og igjen får jeg igjen for å kjøpe det fysiske albumet og lese om det. Hadde jeg bare kjøpt det på Spotify eller iTunes så hadde jeg ikke fått den informasjonen om sangene og coveret som jeg har delt med dere her......

Her er tittelsporet, "Kong Vinter":


Trond Ingebretsen forteller om hvordan skiva ble lagd:


Og så må jeg ta med 80-tallsklassikeren "Den Gud Elsker" fra minnekonserten til Martin Aune:


Kjøp "Kong Vinter", det er ei varm og god skive!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar