fredag 15. mars 2013

Bøygard


Coverbilde, Tove (t.v.) og Anita Bøygard.

De to siste sangene har 7 CD-er funnet veien til hylla, seks i posten og en som jeg kjøpte på Coop Extra her i Førde. Og når nye album kommer inn i samlinga stopper jeg opp i den alfabetiske rekkefølga og tar for meg de med forbokstav som jeg er ferdig med.

Derfor presenteres i kveld albumet jeg kjøpte på Coop Extra i går, "Røre Ved Deg" med søstrene Bøygard, Anita og Tove, fra 2008. Det er deres andre og foreløbig siste album, det første var "Belly Dream", engelskspråklig, fra 2004. Eldstesøster Tove har senere kommet med et soloalbum som jeg har, og som jeg sa vil komme tilbake til.

Bøygardsøstrene er fra Ål i Hallingdal og synger på dialekt. VG's Stein Østbø sammenligner de med Indigo Girls i sin anmeldelse av albumet, der han ga de terningkast 4.

Jeg har rukket og høre plata bare en gang, men det er mye bra her, og med gode tekster. Spesielt gjør "Koma Heim" sterkt inntrykk, en sang som er ordrett en narkoman jentes bønn til sin mor på telefonen om å få komme hjem for natta. Her er den:


"Røre Ved Deg":

http://www.youtube.com/watch?v=Ya03opCcr_Y

Flere sanger finnes ikke på YouTube fra dette utmerkede albumet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar