torsdag 11. januar 2024

MGP 2024: Delfinale 1

 

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Endelig kan jeg ønske et riktig Godt Nytt Musikkår 2024! Ingen album av betydning har kommet til nå i år, så jeg går derfor rett på årets MGP, som starter med første delfinale nå på lørdag. Og la det være sagt først som sist, dette er etter min smak den beste MGP-årgangen på noen år, og ihvertfall den beste under Stig Karlsens ledelse. Han er blitt skikkelig varm i trøya nå, og har i år henta inn enkelte artister, ihvertfall en, som jeg aldri hadde trodd ville stå på en MGP-scene. Det borger for tre kanongode delfinaler der tre av seks låter i hver skal sette hverandre stevne i den store finalen i Trondheim Spektrum 3. februar. Der har jeg sjølsagt billett, og denne gangen har jeg ordna meg rom på sjølveste MGP-hotellet den helga. At jeg gleder meg veldig er bare fornavnet.

Ellers er sesongen vel i gang ute i Europa, Frankrike, Tsjekkia og Albania har allerede sine låter klare og hver dag renner det inn nye låter som skal delta i de nasjonale utvelgelsene rundt om. Litt ymse kvalitet her og der, men jevnt over er det mange gode låter. Men bare én har gitt meg WOW-følelsen hittil, og den kommer jeg tilbake til ved en senere anledning.

Jeg presenterer låtene i den rekkefølgen de skal opptre på lørdag, jeg gir karakter, og jeg gir hver låt en plassering. Fra 1 - 18 altså. OK, da kör vi:

Mathilde SPZ, Chris Archer, Slam Dunk - Woman Show

Vi har en ny ansvarlig for sceneshowene i år i Mona Berntsen, og henne stilles det store forventninger til etter at det har vært litt traurig på den fronten de siste årene. Og her får hun anledning til å vise hva hun står for fra start når vi åpner med en skikkelig partylåt som innbyr til fest og fyrverkeri. Slike låter er jeg vanligvis ikke så fan av i MGP, og de får gjerne ille medfart av juryene, som i år teller 40% i MGP-finalen. Men denne her er ikke så gæærn egentlig, jeg liker spesielt godt det som synges på norsk her, det sitter klistra i hodet. Med kun seerstemmer i delfinalene ser jeg ikke bort fra at denne tar seg til Trondheim.

Karakter: 3,5/6. Plassering: 15.

Fredrik Halland - Stranded

Bergenseren Fredrik Halland har vendt nesen hjemover etter ti år i Los Angeles der han har jobbet med mange store navn. Han stiller her med den eneste balladen i årets felt, og den er pianobasert. Og det synes jeg er kult, det styrker låten og gir den ekstra autensitet. For mange kan denne her bli en deilig oase blant flere låter med mye trøkk og lyd. Jeg er nok redd den vil bli for anonym, og jeg har den sist av alle i år. Men når man ser på karakteren jeg gir så skjønner dere at jeg i år er meget fornøyd med låtutvalget. For sjøl denne her har kvaliteter som jeg setter pris på.

Karakter: 3/6. Plassering: 18.

Myra - Heart On Fire

Vi holder oss i Bergen, og rapperen Myra overrasker når hun kommer med en tilsynelatende lettbeint poplåt. Den høres ut som en helt vanlig kjærlighetslåt, men den betyr noe helt annet for Myra enn hva en skulle tro ved første lytt. For hun synger om sin religiøse tro, og da får låten en helt annen dimensjon. Jeg er ikke religiøs sjøl, men jeg har respekt for artister som synger om troen sin på denne måten her. Musikalsk er det likefullt en lettbeint poplåt, men den er fin, glad og fengende. 

Karakter: 4/6. Plassering: 13.

Gothminister - We Come Alive

Gothminister, eller Bjørn Alexander Brem er tilbake i MGP-manesjen elleve år etter at mange mente han ble snytt for en finaleplass etter en episk opptreden med Utopia. Og jeg digger dette her! Noen mener låten er for repetetiv idet tittelen nevnes 26 ganger, men det er et hook som sitter og det kverner rundt i hodet mitt nesten hele tida. Musikken er fengende som fy, og det gjør at en enkel rockesjel som meg elsker dette her. Vi har bare én stemme hver, og det er her min stemme går på lørdag. For jeg ønsker virkelig å oppleve Gothminister og hans show live når jeg sitter i salen i Trondheim Spektrum 3. februar. Om den kommer dit er nok litt 50/50.

Karakter: 5,5/6. Plassering: 3. 

Ingrid Jasmin - Eya

Ingrid Jasmin kommer med noe som er etnisk norsk, ingenting er jo så norskt som munnharpe f. eks! Så er det også andre eksotiske rytmer her og musikalsk er dette et konglomerat av mye spennende. Teksten er det ikke så lett å få tak på, og vokalen er litt utydelig synes jeg. Det trekker litt ned, likefullt er dette en spenstg og kul låt som jeg tror blir å finne i finalen.

Karakter: 4,5/6. Plassering: 8.

Margaret Berger - Oblivion 

Dronninga, eller skal vi si keiserinna fra 2013 er tilbake! I Feed You My Love ga oss en råsterk 4. plass det året, og denne låten her er også en knallsterk poplåt, den klart beste poplåten i årets MGP. Og vil Europa i år ha pop så er dette faktisk en av de to låtene i årets felt som kan gi oss seier i Malmö. Smaken min tilsier en 5. plass blant årets 18 låter, men tenker vi hva som kan være lurt av oss å sende til Eurovision så er dette en av to vi kan komme til å gjøre det riktig så bra med!

Karakter: 5/6. Plassering: 5.

Mitt tips er at Margaret Berger, Ingrid Jasmin og Gothminister tar seg til finale, men jeg utelukker ikke at Mathilde SPZ og hennes menn danker ut en av de to sistnevnte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar