torsdag 25. januar 2024

MGP 2024 - Delfinale 3


Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Det gikk også etter oppskrifta i den andre delfinalen med Gåte, Anne & Dag Erik og Super Rob & Erika til finale, skjønt jeg ville heller hatt Farida der enn sistnevnte. Gåte gjorde kraftige klyv på oddsen og har pr. nå en vinnersjanse på over 50%. Men det er prematurt å snakke om at det blir seier for de, det er jo fortsatt seks artister som ikke har fått vist fram låtene på skermen ennå. Det skjer nå på lørdag, og her er mine tanker om de.

Vidar Villa - MER

Dette er en glad og jovial humørpille av en låt. Den pretender da heller ikke mer enn å være det, og for meg er dette den humørpillen jeg må ha minst én av i hvert MGP. Og jeg ser ikke bort fra at det er mange nok som lar seg sjarmere såpass at Vidar Villa kan ta med ferga si til Trondheim om en uke.

Karakter: 4/6. Plassering: 10.

Mistra - Waltz of Death

Endelig gjør Benedicte Adrian metal, noe stemmen hennes er som skapt til. I Mistra går hun sammen med Anders Odden, bl. a. kjent fra bandet Cadaver og de har laget en metalballade som sitter som støpt for meg. Her er det drama med en litt mørk atmosfære, slik det ofte skal være i metal. For meg holder det i lange baner, og jeg håper derfor å se de i Trondheim neste lørdag. 

Karakter: 5,5/6. Plassering: 3.

Thomas Jenssen - Take Me To Heaven

Fire av seks låter som til nå er finaleklare har trønderinnslag på artistsida, og Thomas Jenssen fra Levanger ønsker å bli den femte. Det tviler jeg på at han får til. Sjøl om dette er en fengende låt går den inn det ene øret og ut det andre og blir fort glemt. Faktisk er det en låt det er lett å bli likegyldig til, og det er det verste som kan skje en MGP-låt.  

Karakter: 3,5/6. Plassering: 14.

Annprincess - Save Me

Denne låten har dessverre sunket litt for meg fra første lytt. Jeg likte den veldig godt da og hadde den opprinnelig på 7. plass av de 18 i årets felt. Men etterhvert fikk jeg mer og mer følelsen av å høre en standard fengende poplåt, og jeg merker at den ikke engasjerer meg så mye som den opprinnelig gjorde. Men for all del, det er en godt laget låt, derfor karakteren.

Karakter: 4/6. Plassering: 11. 

MIIA - Green Lights

Der Annprincess har sunket har MIIA steget. Til å begynne med syntes jeg ikke denne låten gjorde noe særlig vesen av seg, men med flere lytt har jeg oppdaget at den har flere kvaliteter. Det som begynner rolig blir etterhvert en rimelig fengende låt med en kul oppbygning. MIIA synger bra og bærer låten godt. Såpass at dette bør være en grei finaleplass. 

Karakter: 4,5/6. Plassering: 7.

KEiiNO - Damdiggida

I 2019 var jeg helhjerta med på KEiiNO-toget og de gjorde nasjonen stolt med å vinne seerstemmene i Eurovisionfinalen med Spirit in the Sky. Monument to år senere var ikke langt unna å være like god, men etter at Jorn var slått ut var det TIX som berørte meg mest og som jeg gikk for i Gullfinalen. I år synes jeg dessverre at KEiiNO tar flere steg ned. Alexandra Rotans vokal er på mange måter det som berger låten, men refrenget synes jeg er noe av det svakeste i MGP i år. Det blir på nivå med de to festlåtene (Mathilde SPZ og Super Rob/Erika Norwich). Og dessverre, det holder ikke hos meg. 

Karakter: 3/6. Plassering: 16.

Uansett er KEiiNO bankers til finalen, og det tror jeg MIIA er så godt som også. Men denne gangen tror jeg vi  får et brudd i mønsteret fra de to første delfinalene, og at en av de tre første kaprer finaleplassen. Jeg tror det blir Vidar Villa, skrur han godt nok på sjarmen bør han klare å komme seg til Trondheim Spektrum. Men jeg håper at Adrian/Odden gjør et av mine tips til skamme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar