fredag 20. oktober 2023

Thomas Stenström - Superlativ 97


Thomas Stenström fra Uddevalla er en artist som siden albumdebuten i 2012 har gjort stor sukess i Sverige med flere P3Guld- og Grammisnominasjoner, samt store turneer med bl. a. et utsolgt Avicii Arena og Scandiavium. Låten Slå mig hårt i ansiktet fra 2014 ble hans store gjennombrudd og har over 70 mill. lytt på Spotify. Stenström er nå ute med sitt sjette album, og jeg fikk lyst til å sjekke han ut.

Det interessante er at Steström har lagt ut en video som en slags teaser for albumet, og jeg velger å poste den først:

Han skriver under videoen at dette er det ærligste albumet han har laget. og at det er tenkt å være som en fortelling som man opplever.

Jeg vil kalle dette for fengende pop som er lett å like. Det er det første sporet Hoppas att jag gjorde allt jag kan et bevis på. Her fra en opptreden på svensk TV4 nylig:

97 er første sporet der vi møter albumtittelen, den andre, Superlativ, er et mellomspill på bare 16 sekunder. Også dette er en fengende godlåt i mine ører.

Bäst här inne er tekstmessig sett en forunderlig låt. Her trekker Steström inn sitt eget navn på denne måten: 

Karl Thomas Stenström lever inte längre 

Alla bra historier har inte fina slut

Vi ville va lägor 

Nu är vi skuggor

För varje våg som kommer driver vi längre ut

En dag ska vi alla dö

Så mala hele staden röd

En dag ska vi alla dö

Man jag är fan bäst här inne

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får tak på denne teksten, men jeg liker at en låt med en slik tekst er såpass lavmælt som den er. Det får meg til å lytte ekstra, likevel har jeg altså ikke klart å forstå hva den betyr. Jeg har funnet en akustisk versjon som er helt nydelig:

Andas in andas ut har allerede blitt en stor hit med 17 mill. avspillinger på Spotify. Her fra en opptreden på årets Allsong på Skansen:

På avslutningssporet Hålla tilbaks har Stenström med seg en av mine store svenske favoritter, Hurula. Det er blitt et strålende samarbeid synes jeg:


Stenström har en følsomhet i stemmen som hever låtene, en følsomhet som gjør det hele mer troverdig i mine ører.  Jeg vet at jeg har skrevet det før, men jeg synes det er en styrke når vokalister har en slik følelse i sin vokal. Han får det også fram i en nedpå låt som Ensammast på jorden. Jeg er også glad i Felicia, som er en glad og fengende poplåt.

Utifra denne skiva kan jeg godt forstå at Thomas Stenström er blitt en folkekjær artist i Sverige. Dette er godt pophåndverk som er behagelig og fint og høre på. Og jeg leser nå at albumet har klatret til topps i Sverige bare en uke etter utgivelsen.

Karakter: 4,5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar