torsdag 12. oktober 2023

Elijah Johnston - Hometown Vampire

Jeg abonnerer på nyhetsbrev fra noen plateselskap over dammen, som New West Records og Strolling Bones. Det var i nyhetsbrev fra sistnevnte at jeg ble oppmerksom på denne utgivelsen fra en artist som har vært svært aktiv siden albumdebuten i 2016. Faktisk er dette Elijah Johnstons sjuende album, hvorav to kom ifjor. Et av de var et Soundtrack-album med låter fra en spillefilm som het Uncle Honker. Johnston har nemlig også skuespillerbakgrunn, og spiller en karakter i den filmen.

Johnston kommer fra Detroit, men bor nå i Athens, Georgia, et område med rike musikktradisjoner. Dette er litt typisk singer/songwriter med både rolige, neddempa låter og enkelte litt mer røffere i kantene. På åpningssporet Second Chances skifter Johnston rytme drøyt halvveis. Det tok en stund før jeg vente meg til det, men nå synes jeg at det gjør låten ekstra spennende og gir den mer dybde. Dessuten er det en retrostemning her, spesielt i starten som jeg synes er nydelig:

Folly Beach har også noe retro over seg i måten Johnston synger på som jeg liker. En av de låtene som er litt røffere i kantene:

Både tittellåten Hometown Vampire, Drewbie Got a Haircut og Syrup er neddempa perler, mens I Remember Everything og 8AM blir litt stillestående etter min smak. Social Smoker derimot er en lun godlåt som er et av høydepunktene på skiva. Der Johnstone konfronterer en venn eller partner med at hen sier at hen bare er en sosial røyker, men at hen alltid tar fra pakka hans. 

Johnston er på sitt mest rocka i Downtown Living, en låt som river godt. Men min største favoritt på denne skiva er Fifth Beatle, der Johnston i teksten synger om det å gå kledd som The Beatles på vinteren, og vi også får en kort Beatles-hentydning i videoen. Dette er igjen en godlåt som jeg bare nyter å høre på:

Til slutt tar jeg med siste sporet, Nobody Ever Feels This Way, som jeg synes er en herlig litt retro poplåt med gode rocketendenser:

Jeg liker vokalister som har følelse i stemmen sin, og det synes jeg at Johnston har mye av. Han forteller dessuten historier om mellommenneskelige relasjoner som det er lett å relatere til og dermed føle nærhet til. Derfor er Elijah Johnston blitt et behagelig bekjentskap, og så produktiv som han er skal det bli skikkelig spennende å følge han framover.

Karakter 5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar