torsdag 1. desember 2022

Herr Nilsson - Sun Sets in Skuteviken


Jeg blir fortsatt slått av hvor mye musikalsk talent vi har i Norge, og hvor stor bredde som finnes. Til stadighet blir jeg oppmerksom på for meg ukjente artister som gir meg store og nye musikalske opplevelser.

Og i Bergensbandet Herr Nilsson finner jeg et band som gir meg noe nytt og noe spesielt. Et lydbilde med mye blåsere, en koring som er noe for seg selv og et humør i musikken som begeistrer meg. Og nettopp det får vi i fullt monn i låten som betegnende nok heter That's Why We Sing and Dance Together. Dette er en låt som har så mye spennende i seg, bl. a. en "ulelyd" som jeg virkelig elsker! En fiffig musikalsk detalj som løfter låten.

She Loves You er ikke en cover av Beatlesklassikeren, men en ny spennende låt. Og med den morsomme verselinjen She loves you but she also loves Gravy / She loves you but she joined the navy. Dette er rett og en nydelig livsbejaende låt som er en av de beste på skiva.

Min største favoritt på skiva er Summer Rain. Igjen hører jeg et lekent band som tydeligvis elsker å eksperimentere, noe de til fulle lykkes med. Det er mange små musikalske detaljer som jeg koser meg med i denne låten. Bl. a. en utsøkt gitarsolo.

Terje Bringsvor Nilsen er en ypperlig vokalist, med både følsomhet og lekenhet i stemmen. Han trakterer også gitar og keyboard og har med seg Ragnhild Hogstad Jordal på vokal, fele og keyborad, Jan Otto Nerdal på trommer, Johannes Førde på kornett og kor, Morten Mjørlaug på bass og Lars Jakob Stava på el-gitar. Og altså, Johannes Førde leverer så bra på kornett at jeg tenker tanken om at ethvert band burde hatt en kornettist!

Take Me Away er også en herlig, lekende låt:

Sunday Column, Time Fopr Us Tomorrow, English Horn og Old School er også livlige og knallgode låter og Restless er en kul åpningslåt. Det er eneste avslutningssporet Golden Rabbits som jeg sliter litt med. Den blir litt vel rolg og også litt langtekkelig synes jeg.

Men altså, dette er et strålende album som jeg koser meg skikkelig med. Det bør flere gjøre er min klare anbefaling!

Karakter: 5,5/6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar