mandag 19. desember 2022

Årets sanger 2022 - Etteranmeldte: KRUTb og Hailey Whitters

 

Bilde: @iravgreen/Krut Facebook

Så ble det et oppsamlingsheat med to sent nominerte til min "Årets sang 2022". To låter som brente seg såpass fast i meg at de måtte med.

KRUTb - Колискова

Ukraina holdt sin nasjonale finale til Eurovision 2022 dypt nede i undergrunnen i Kyiv sist lørdag, på en metrostasjon. Underveis kunne du høre togene kjøre forbi. Det var så absurd, men de stolte ukrainerne klarte å gi sitt land og verden en verdig og kvalitetsmessig sterk finale. Duoen Tvorchi vant med Heart of Steel, en låt som ikke omhandlet krigen. Den vant folkets stemmer, og kanskje var deres seier et signal fra ukrainere om at de ønsket litt normalitet.

Min favoritt, sangerinnen og musikeren med kunstnernavnet KRUTb ble nr. 2 etter å ha vunnet hos fagjuryen. En mors vuggesang til sitt barn, der hun trygger barnet om at pappa er ute for å nedkjempe de slemme, de onde. Jeg fant en oversettelse til engelsk på nettet og legger ved den:

My son,
Beasts go into fierce battle
Night will come and then it'll pass
Daddy will chase the beasts away

You just sleep, sleep, sleep
I am painting dreams for you
You just sleep, sleep, sleep
Dad is protecting our steppes

It is not the moon, it is fire
These are not beasts, these are enemies
But we are not afraid of predators
We have the will and songs

You just sleep, sleep, sleep
I am painting you dreams
You just sleep, sleep, sleep
Dad keeps our steppes safe

Houses are covered by ferroconcrete
Brothers in pixel uniforms guard your sleep
We all have become strong since the spring
So that you, my son, could live in a world without war

Sleep my little baby, sleep
I am not afraid no more,
so won't you be afraid


 
 

Hailey Whitters - Pretty Boy

I år skulle det være låtene som tok opp de viktige sakene som skulle være gjennomgangsmelodien for min kåring av Årets sang. Men så kom det en låt inn helt på oppløpssida og traff meg i hele følelsesregisteret, traff meg på det mest personlige. Utgitt på et album som kom i mars, og som YouTuberen Grady Smith hadde på 1. plass i sin kåring av Årets countryalbum for 2022. 

Jeg hørte på skiva, et kanonalbum, og så Pretty Boy da. Om han som er annerledes, som ikke er som andre, som må synge sin egen sang midt i alt bråket. OK, teksten bærer tydelig preg av å være skrevet i USA, men likevel treffer den meg i forhold til min voksne sønn som har autisme. Jeg ser for meg han som liten, der han strevde, og der jeg kunne se på han en slags smertelig visshet om at han ikke var som andre barn. Og når Hailey Whitters avslutter sangen med ordene Stay Strong Pretty Boy, da kommer tårene, hver gang.

Denne er til deg TC - Pretty Boy


 


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar