mandag 26. desember 2022

Årets album 2022: 10 - 1

Her er de ti albumene som berørte meg mest i 2022:

10. Caitlin Rose - Cazimi

Caitlin Roses første album på ni år, og da slår hun likegodt til med et helstøpt verk med låter som treffer, en etter en. Rose har en mild, men tydelig vokal som får fram låtenes budskap på en uovertruffen måte. Hun kommer inn på mange av problemene en kan støte på i mellommenneskelige forhold, og hun gjør det med varme. Samtidig pakker musikken det inn på vidunderlig vis. For å si det sånn, dette var vel verdt ventinga!

Anbefalt låt: Nobody's Sweetheart

9. Bonnie and the Jets - Bonnie and the Jets

WOW, for en albumdebut av dette norske bandet med vokalist og låtskriver Caroline Bonnet i spissen! Soulrock kaller de musikken sin og her er det mange sugende låter med et driv som jeg bare elsker. De par nedpå låtene har en varm atmosfære i musikken som gjør at jeg omfavner de også. Det er mange lag i musikken, og jo mer du hører på denne skiva jo flere spennende detaljer oppdager du. En herlig musikalsk reise med andre ord.

Anbefalt låt: Same Old Game 

8. Kikki Danielsson - Ängel med sorgkant

Hun var et av mine ungdomsidol, Kikki Danielsson. Men bak fasaden har hun et liv med kamp bak seg, kamp mot sykdom og mot alkohol. Nå har hun vært rusfri i ti år og som 70-åring kom hun i høst med et album der hun øser av sin livsvisdom. Dette er Kikki uten filter, der hun forteller åpenhjertig om tøffe tak og hva livet har lært henne. Som f. eks. at skal du klare å sette pris på livet bør du ha hatt en runde på bånn. Låten der hun beskriver hvordan det var å leve med rus går gjennom marg og bein, jeg sitter med en klump i halsen hver gang. Kanskje jeg blir ekstra berørt fordi jeg i år har gitt ut en roman der jeg beskriver en skjebne mye lik Kikki sin, og hun og Mona i min bok hadde nok hatt mye å snakke om hadde de møttes. 

Musikken er enkel og neddempa, ofte med trekkspill i sentrum. Det er ofte det er best når budskapet er så viktig som det er på mange av disse låtene.

Anbefalt låt: Så lenge giftet värkar 

7. Hjerteslag - Tyvens Dagsbok

 

Robert Eidevik har samla et nytt Hjerteslag etter bruddet med de tidligere bandmedlemmene og etter Patentstyrets avgjørelse om at begge parter har like mye rett til bandnavnet. Uansett så er det musikken som er viktigst, og den er så herlig Hjerteslag som det bare kan bli. Synthbasert Bergensrock med et skikkelig driv som jeg bare blir sugd inn i. Jeg var på konsert med de i Trondheim i november, og det er en opplevelse jeg fortsatt lever på. Eidevik har dessuten en følsomhet i stemmen sin som jeg bare elsker, og som setter en ekstra spiss på låtene.

Anbefalt låt: Fuck Sommeren

6. Hailey Whitters - Raised

Hailey Whitters kan takke YouTuberen Grady Smith og hans plassering av henne som nr. 1 på hans liste over årets countryalbum for at jeg ble oppmerksom på dette mesterverket som kom ut i mars. Dette er varm og ekte country, moderne i snittet, men også tro mot sjangeren. Og harmoniene da, de er bare så gjennomført nydelige, albumet igjennom. Dette er rett og slett et feelgood-album som treffer meg rett i hjertet. Og så har vi også låten Pretty Boy som jeg så kan relatere til som far til en voksen sønn med autisme. Teksten er ut fra amerikanske forhold, men likevel så treffer den så innmari.

Anbefalt låt: Pretty Boy 

5. Kaitlin Butts - What Else Can She Do


Men årets countryalbum for meg kommer fra Kaitlin Butts. Bare sju låter, men for noen sanger det er! Deilig country til tekster som forteller viktige historier og som berører. Om hun som ble for tidlig gift, om hun som brente alle bruer hun visste om bare for å innse at storbydrømmen ble et mareritt, om paret som "got married in a fever", men som ikke en gang kom seg til Jackson før lykken var slutt. Dette er så gjennomført bra, og av så høy, høy kvalitet at jeg kan ikke få anbefalt skiva nok. Jeg formelig lever meg inn i historiene Kaitlin Butts forteller, og når en artist og låtskriver klarer det på låt eller låt, da er det ikke annet enn pur klasse!

Anbefalt låt: what else can she do

4. Scarlet Rebels - See Through Blue

Så skal det rockes, og som det skal rockes! Scarlet Rebels kom sist vinter med et album som blåste fletta av meg. Disse karene fra Llanelli i Sør-Wales lager fengende og rett fram rock og sterke tekster med brodd. Du ser på omslaget at de ikke hadde noe til overs for Boris Johnson, og i det hele tatt den politikken Toryene fører i UK. På konsertene sine ber de publikum ta med mat som kan doneres til fattige, de synger ut om polariseringen i det britiske samfunnet, om de stadig økende klasseforskjellene og mot dobbeltmoralen i mye av det Johnson foretok seg i tida som statsminister. Og når de gjør det med herlig klassisk rock som sitter som støpt da blir det ei totalpakke som jeg bare må elske.

Anbefalt låt: These Days

3. The Cruel Intentions - Venomous Anonymous


Vi rocker videre med et band som jeg også oppdaga ved en tilfeldighet. Anbefalt av en fullblods rocker under oppsummeringssendinga av rockeåret 2022 på YouTube i regi av gjengen bak Facebookgruppa Rock'n Roll Junkies. Denne rockeren snakka seg varm om The Cruel Intentions, et Oslobasert band bestående av tre svensker og en nordmann. Jeg sjekka de ut og fikk et album fylt med livsbejaende rett fram rock'n roll. Det er ingen som finner opp kruttet her, men skiva får meg i så godt humør og den livet så kraftig opp i ei mørketid preget av krig i Europa og skyhøye priser på alt, ikke minst strøm. Jeg kan bare slippe helt løs og ta til meg den herligste rocken jeg har fått servert i år. Fy flate som vi også trenger musikk som bare er blott til lyst, og som bare har til hensikt og underholde og få oss til å glemme verdens realiteter ei lita stund. Dette klarer The Cruel Intentions til toppkarakter, og vel så det! 

Anbefalt låt: Sunrise over Sunset

2. Shawn Williams - Wallowin' in the Night

Dette er 3. gangen på rad at unikumet Shawn Williams fra New Orleans gir meg et album som slår meg i bakken og som jeg får loddrett ståpels av! Og jeg spør meg sjøl: Hvor mange ganger skal jeg stå på vardene og rope ut at nå må verden for søren oppdage hvilket råskinn av en artist hun er, før verden hører etter? Det er rock, det er country, det er blues, hun gjør alt til perfeksjon. Hun har en sarkasme i stemma som er få forunt og som virkelig får fram budskapet i låtene. Det er tekster om tapt kjærlighet, om lengsel, om alkohol, om et liv på skakke. Fortalt med så inderlighet og smerte at du skjønner at hun vet hva hun synger om. Jeg var med og sponse dette albumet, ga 50 dollar på Kickstarter, Williams klarte målet med 27 dollars margin slik at det ble plate ... Så jeg ser at jeg her kan kalles inhabil. Men det gir jeg blanke i. For dette er musikk og tekster som river meg ut av komfortsonen på en slik måte at jeg innser at dette trengte jeg.

Anbefalt låt: Ringer

1. Younghearted - Raukkas on kaikki, mitä me tarvitaan

Igjen kan jeg takke min fascinasjon for Eurovision Song Contest for at jeg finner musikalsk gull. Denne gang i Finland. For den finske finalen, UMK var ved siden av Italienske Sanremo den ubestridt beste i år. Med sju kvalitetslåter som hver seg fint kunne ha vunnet. Og der jeg ble bergtatt av den unge trioen Younghearted og deres Sun numero. Så i oktober kom de med album, og bevare meg vel for et album! På en tid der jeg var sliten og desillusjonert over en verden som gikk av hengslene kom disse tre finnene med en åpenbaring av et popalbum. Med musikk som jeg bare kunne sveve inn i og som tok meg bort fra alt som tynget. Kun med elsklåter. Jeg trenger ikke å forstå tekstene, det eneste jeg har oversatt er albumtittelen, som betyr: Kjærlighet er alt vi trenger. Det er alt jeg behøver å vite. 

Reeta Huotarinen er et unikum på vokal, en vár og nydelig stemme som gjør at jeg glemmer alt annet. Atte Ranta og Emil Korkiakoski gjør magi med sine instrumenter. Det er en koring av en annen verden, det er blåsere som setter en ekstra spiss på noen av låtene, og ja, det er bare vakkert. Dette er musikk som jeg trengte for å skjønne at verden også kan være vakker. 

Takk Younghearted, min beste musikalske oppdagelse i 2022!

Anbefalt låt: Sina olet siellä

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar