tirsdag 22. november 2022

Bonnie and The Jets - Bonnie and The Jets


Bonnie and The Jets er et nytt band jeg ble oppmerksom på da jeg for en tid tilbake fikk et presseskriv fra de vedr. en ny singel. Der informerte de også om debutalbumet sitt, som kom i august. På deres Spotifyprofil leste jeg at de kaller sin musikk for soul-rock, og nå har jeg noen dager hørt på denne musikken.

Med en slik betegnelse var jeg en smule skeptisk, men Bonnie and The Jets har feid den skepsisen til side. Dette er et album bredfullt med varierte og meget solide låter. Caroline Bonnet er en meget god vokalist med både kraft, varme og følelse i stemmen, alt etter hvilken type låt det gjelder. 

Åpningslåten Far Away er en sang der Bonnet både får bruk for sin følsomhet og sin styrke i vokalen sin. Den begynner litt rolig, men tar seg opp i styrke og pirrer interessen for det som kommer videre. Så får vi No Easy Way Out, som er om å følge en fars råd om å kjempe, og ikke gi opp når en møter utfordringer i livet. Det er en tekst og et budskap som krever en sterk stemme, og det har Bonnet i fullt monn. Musikken er med på å underbygge teksten på en fortreffelig måte:

Endless Summer er musikalsk sett en meget spennende låt. Den begynner orientalsk, og etterhvert får vi en låt med utsøkt dramaturgi. Ikke minst har vi et strykeparti som bidrar sterkt til å gjøre dette til en låt med mye drama. Og det digger jeg!

Foruten låtskriver Caroline Bonnet på vokal består bandet av Dagfin Hjorth Hovin (gitar pluss at han er produsent), Eiliv Sagrusten (trommer), Kristian Wentzel (keyboards), Gert-Rasmus Aanje (gitar, bass, backing vokal) og Tage Lægreid Olsen (bass). Det at det til tider er to bassister merkes ved at musikken får mer tyngde, og det liker jeg!

I Feel the Earth Move er en av mine store favoritter på denne skiva. En fengende låt med et fantastisk driv som jeg bare elsker:

Så har vi låten som egentlig er syretesten på om dette er et album jeg blir begeistra for. Everything You er i en mye roligere takt, og ofte sliter jeg med å få låter som dette under huden. Men her slår Bonnet og bandet til med en meget varm atmosfære som virkelig tar meg, og så er det et aldeles utsøkt kor som også løfter låten til en sterk opplevelse. Her har jeg vært så heldig å finne en liveopptreden fra Herr Nilsen i Oslo, et konsertsted jeg bare må få besøkt neste gang jeg er i Oslo!

In This Place er i utganspunktet litt for neddempa for meg, men den tar igjen det med albumets sterkeste tekst. In this world everybody's certain of things they'd never learn / Ignorance wins over knowledge / You should be concerned går rett inn i det samfunnet vi lever i nå, der mange på nettet er skråsikre på ting de egentlig vet lite eller ingenting om. Et samfunn der mange går for populisters lettvinte løsninger. En tekst til ettertanke dette!

Min aller største favoritt på skiva er Same Old Game. Det er en skikkelig kul låt der Caroline Bonnets sterke stemme igjen kommer fullt til sin rett. Også dette en låt der jeg elsker drivet i musikken.

Dette er et album som virkelig har overraska meg. Det er et sugende driv over de fleste låtene som jeg er ordentlig glad i, og de mer nedpå låtene har også en nerve som tar meg. Og det hadde vært fett å se Bonnie and The Jets live, jeg kan tenke meg at det blir rimelig svett!

Det har blitt noen toppkarakter denne måneden, men november har rett og slett gitt meg mye magisk musikk. Og Bonnie and The Jets er ikke noe unntak!

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar