torsdag 17. november 2022

Årets sanger 2022 - Manizha - Soldier

Hvert år har jeg en spilleliste som kalles «Årets sanger 20..» der jeg fortløpende plasserer låter som gjør mer inntrykk enn andre jeg hører det året. Noen rett og slett fordi de er veldig fine, andre fordi de i tillegg til god musikk også har et budskap som berører.

Og i år legger jeg mest vekt på låter med et sterkt budskap. Rett og slett fordi dette er et år de låtene trengs ekstra mye. Et år der vi har fått krig i Europa gjennom Russlands hensynsløse invasjon av Europa, vi har hatt terror i Norge som gikk rett på retten til å elske den en vil, vi har sett rasisme i fri utfoldelse, både fra kjente personer og hvermansen i kommentarfelt og ellers. Da trenger vi låter som sier fra, låter som er noe mer enn å underholde. Sanger som får oss til å tenke.

Jeg har (foreløpig) nominert 11 låter. Jeg kommer til å presentere de i tilfeldig rekkefølge med ujevne mellomrom framover. Jeg har laget en spilleliste med disse låtene, som jeg kommer til å ha jevnlig på øret i dagene og ukene som kommer. Dette for å bestemme meg for en rekkefølge. Å rangere slike låter er egentlig uhørt, for hver av de har enormt viktige budskap. Men sånn er det nå, og fasiten kommer en gang i romjula. Og selvsagt, kommer det en låt eller to til innen da som berører meg langt inn i hjerterota med sitt budskap, så vil jeg ta den eller de med også.

Første nominerte er:

Manizha - Soldier

Manizha er den foreløbig siste artisten som har representert Russland i Eurovision. Og hun skapte nødvendig rabalder i hjemlandet da hun utfordret stereotypiske russiske kjønnsroller med Russian Woman. Det var flere som mente at hun ikke burde representere Russland med en slik sang. Men hun gjorde det, og hennes sceneshow med en backdrop med mange russiske kvinner som sang med på låten gjorde et sterkt inntrykk i 2021.

Manizha kom med sin familie som flyktning fra Tadsjikistan da hun var barn. Hennes forlovede er halvt ukrainer og hun har fra dag 1 ytret sin klare motstand til krigen. Hvordan hun har det nå, om hun er i Russland, eller om hun er i et tryggere land vet jeg ikke. Men det jeg vet er at artister som opponerer mot krigen ikke lenger spilles i russisk TV og radio. Det gjelder også superstjernen Sergeij Lazarev, som to ganger har gitt Russland topplasseringer i Eurovision, og det gjelder det enormt populære bandet Little Big, som skulle ha representert de i pandemiåret 2020, da ESC ble avlyst.

Men uredde Manizha har gitt ut Soldier, der hun utfordrer den jevne soldat om hans deltakelse i denne meningsløse krigen. Låten er ikke på Spotify, så det er kun denne sterke videoen vi har. En video der hun til slutt får med seg soldaten i sin bønn om å stoppe dette meningsløse som ødelegger så mange liv på begge sider, og som setter utallige familier i bunnløs sorg.

Egentlig skrev Manizha låten med bakgrunn i sine opplevelser med borgerkrigen i Tadsjikistan, men så kom altså Russlands invasjon av Ukraina ...


 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar