tirsdag 29. november 2022

Årets sanger 2022 - Michael Weston King - Weight of the World


Nominert til min "Årets sang 2022" - Michael Weston King - Weight of the World

Engelske Michael Weston King kjenner jeg godt til som den ene halvdelen av My Darling Clementine, duoen han har sammen med kona Lou Dalgleish. De har bak seg noen enormt bra album innenfor country/amerikana, der spesielt en låt stikker seg ut: No Matter What Tammy Said (I  Won't Stand By Him) der de med et genialt stikk til Tammy Wynettes monsterhit Stand By Your Man tar opp partnervold. Jeg opplevde de live på amerikanafestivalen Interstate 19 på Vulkan i Oslo i januar-19 og fikk også en trivelig prat med de.

Så det er ikke rart at Michael Weston King på soloalbumet han ga ut i vår kommer med denne låten her, der han beskriver en amerikansk politibetjent som angrer på at han stemte på Trump i 2016. Trumps villighet til å sende militæret mot sitt eget folk og politidrap på sivile, eksemplifisert ved det grusomme drapet på George Floyd er blant tingene som gjør at denne poiltibetjenten revurderer sin stemmegiving.

Videoen viser den brutaliteten som Trump er villig til å sette i verk for å tilegne seg makt og holde på makt. Det er sterkt, men kunst som beskriver maktovergrep må nødvendigvis være brutal til tider. 

Videoen og låten er sluppet høsten 2021, men for meg er dette en 2022-låt i og med at jeg ikke ble oppmerksom på den før Weston King ga ut sitt soloalbum 1. april i år. Derfor er den nominert til min Årets sang 2022.


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar