lørdag 19. november 2022

Årets sanger 2022 - Nils Bech - Jeg elsker han

 

Jeg var i Oslo den 25. juni, da terroren rammet oss igjen. Og denne gangen var den rettet mot skeive og den selvsagte retten til å elske den en vil. Jeg var på Tons of Rock, og jeg bodde hos et av mine barn, som er skeiv og som var frivillig på festivalen. Derfor føltes det hele utrolig nært. Jeg følte det også som et angrep på mitt barn, selv om hen ikke var tilstede der det skjedde. Da jeg kom til Ekebergsletta for siste dag for Tons gjorde det et sterkt inntrykk da Åge Sten Nilsen, midt i Wig Wams sett på Hovedscenen bad om 1 minutts stillhet i forbindelse med tragedien. At over 20000 rockere var fullstendig stille i et minutt var så mektig! Og ordene til Nilsen: "Ingen skal for faen komme og fortelle oss hvem vi skal elske!" brente seg fast i meg.

Derfor er denne sangen med Nils Bech nominert til min Årets sang 2022. Fordi den er fortsatt noe så sjeldent som en skeiv kjærlighetssang. En av flere låter Nils Bech sang inn for at også skeive skulle ha kjærlighetslåter og kjenne seg igjen i. Og for å hegne om den selvsagte retten til å elske den en vil. Den er under press i hele verden, også i Europa. Også i Norge opplever skeive økende hets for at de er den de er, for at de elsker en person av samme kjønn, eller for at det er det samme for de om de elsker en av eget kjønn eller en fra et annet kjønn. Eller om de er ikke-binære, som ungen min. 

Derfor er Jeg elsker han så viktig, for at den sprer budskapet om at kjærligheten er for alle, uansett legning.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar