torsdag 15. august 2019

Chaos Magic feat. Caterina Nix - Furyborn


Nå har det vært mye country en periode og da trenger jeg variasjon. Det får jeg her med et band og et prosjekt som i utgangspunktet er totalt ukjent for meg. Det er snakk om chilenere, og dette er deres 2. album innen melodiøs metal. Det er 11 låter, og på fire av de er gjestevokalister med, bl. a. Tom Englund fra Evergrey.

Dette er da også en sjanger innen metal som jeg liker, det er i samme gate som Within Temptation og Nightwish sjøl om det symfoniske ikke er så framtredende her. Men dette er uansett musikk som treffer meg direkte, fengende og melodisø metal med kvinnelig vokalist er akkurat i min gate, og jeg er med fra første låt, som er You Will Breathe Again. Og som en skjønner på tittelen så er dette en låt med en oppløftende tekst.


Tittelsporet, en duett med nevnte Tom Englund er en seigere sak, men med ypperlige vokalprestasjoner og er ei metalballade som sitter. Like Never Before er en sterk låt med herlige riff og igjen så viser Caterina Nix seg fram som en meget kompetent vokalist.


Beware of Silent Waters er ei aldeles nydelig ballade, og er et av skivas høydepunkt.
med en gjesteopptreden fra en kvinnelig vokalist kalt Mishteria:


Som jeg allerede har nevnt så er Caterina Nix en gnistrende god vokalist. Hun har en kraft og en styrke i stemmen som jeg liker, samtidig som hun også har den nødvendige følsomheten som må til. Dessuten er hun flink til å variere. Bandets musikk er tett og kraftfull og i enkelte låter merker jeg også inspirasjonen fra egne søramerikanske musikktradisjoner. At de setter det stemplet på musikken synes jeg også er et stort pluss. I tillegg får de ulike musikerne også muligheten til å skinne og vise sine styrker.

Falling Again er en av de røffeste låtene, og med et fantastisk driv. Her er den andre frontfiguren i bandet, Nasson med på vokal.


Den akustiske balladen som er med på skiva, I'd Give it All skuffer meg litt, den blir litt ensformig og jeg føler ikke at den når fram til meg. Men ellers er dette et veldig bra album og jeg vil til slutt trekke fram avslutningssporet I'm Your Cancer. Ikke særlig hyggelig tekst, men du verden så fengende. Melodiøs metal helt etter mitt hjerte!


Bandets sammensetning er:

Caterina Nix: vokal
Nasson: gitar, vokal, akustisk gitar, bass, produsent
Mario Torres: gitar
Charlie Miranda: trommer
Giuseppe Iampieri: keyboard

Karakter: 5.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar