lørdag 4. november 2017

Valerie June - "The order of time"


Valerie June Hockett bruker sine fornavn som artistnavn og er en artist som blander mange sjangre, som blues, country, gospel, soul, rockabilly og appalachian folk og hun spiller mange instrumenter sjøl. Årets album er hennes fjerde, de to første ga hun ut som uavhengig artist. Debuten på et plateselskap var "Pushin' against a stone" i 2013.

Her på "The Order of Time" er det altså mye forskjellig musikk jeg som lytter blir eksponert for og jeg skjønner at Valerie June er et multitalent i en alder av 35. Åpningssporet "Long Lonely Road" er nok det som gir meg minst og jeg ble skeptisk da starten på det neste sporet "Love You Once Made" også begynner kjedelig. Men så tar den seg kraftig opp ved at det blir mye mer trøkk i sangen, og derfra og ut er det veldig mye bra musikk.


Et eksempel til er "Shakedown" som er en fengende sang med en skjønn miks av flere musikalske stilarter. Og Valerie Junes distinkte stemme kommer meget godt til sin rett:


"Just In Time" er en folkinspirert låt med et mektig lydbilde som gir meg nærmest gåsehud. Her er en akustisk og mer neddempa versjon:


"Two Hearts" er en litt stillferdig, men flott låt:


Helt til slutt av de 12 sporene kommer så min store favoritt på skiva, "Got Soul", en herlig livsglad sang med mye countryinspirasjon. Dette er en av mine absolutte låtfavoritter i år.


Veldig mye å glede seg over på dette albumet. Av andre låter jeg kan anbefale er "Astral Plane", vakre "The Front Door", og småmektige "If And".

Valerie June er en meget begavet musiker og hun har en særegen stemme som både viser skarphet og mykhet. Det er ikke alle sangere som klarer den kombinasjonen, og er derfor et stort pluss for meg som lytter. Hennes evne til å blande sjangre og bringe inn overraskende elementer i musikken er også en styrke. Alt i alt et meget bra album!

Karakter: 5,5.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar