fredag 9. september 2011

30. august 1985



Fredag 30. august 1985 ble en dag som ble bestemmende for hvordan livet tok veien, ja, for der jeg er i dag. Jeg var i Trondheim, hadde gitt opp og komme inn på sosialhøgskolen og hadde tenkt ut en vei videre med vekt på sosiologi, der grunnfaget var fullført. Jeg trengte et grunnfag til før jeg gikk videre med mellomfag og hadde søkt meg opp på pedagogikk og psykologi. Den dagen var planen å oppsøke en studieveileder på universitetet for å klargjøre hva som var det beste valget av de to.

Så langt kom jeg ikke, for jeg ble vekket av en telefon som fortalte at jeg var kommet inn på sosialhøgskolen i Stavanger med studiestart påfølgende mandag 2. september. Jeg fikk bare noen få timers betenkningstid.

Kort fortalt så møtte jeg opp i Stavanger 2. september etter ei mildt sagt meget hektisk helg. I ettertid ser jeg at det valget jeg gjorde den dagen var bestemmende for hvordan livet mitt skulle bli videre. Hadde jeg takket nei hadde jeg sikkert ikke hatt de barna jeg har i dag og jeg hadde ikke hatt det livet jeg har i dag. Litt av en tanke egentlig.....

Utrolig nok, den fredagen fikk jeg tid til å stikke innom ei platesjappe i Trondheim og kjøpe en kassett. Hvorfor jeg valgte John Cafferty & The Beaver Brown Band vet jeg ikke. Men den skiva, "Tough All Over" vil jeg for alltid forbinde med den dagen jeg gjorde et valg som ble bestemmende for resten av livet mitt.

I retrospekt kan en jo si at John Cafferty var en noe bleik Springsteenkopi. Men en sang jeg falt pladask for var "Tex Mex (Crystal Blue)". Da CD-en kom i postkassa for tre uker siden var det rent magisk å sette på CD-spilleren og høre denne sangen. Det var gårsehudfaktor de luxe. Mange følelser som vella opp i meg. Absolutt en sang som betyr veldig mye for meg.

Hvis noen husker filmen "Eddie & The Cruisers" fra 1983 så var det John Cafferty & The Beaver Brown Band. De kom fra USA's minste delstat Rhode Island og hadde en viss suksess med dette albumet, godt hjulpet av Eddie & The Cruisers-faktoren. De ga ut et par album til, men gikk så inn i glemselen.

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar