mandag 2. september 2024

Vilde Bye - Colder

Vilde Bye er en ung artist og låtskriver fra Tromsø som nå er ute med sin albumdebut. Men hun har gitt ut låter en stund og på en sjøltitulert EP fra 2022 er noen av låtene fra dette albumet med. Hun har fått gode kritikker for sin musikk og sine konserter, og er absolutt en spennende artist og følge.

Det er en fin spennvidde i lydbildet, det er klangfullt, det er melodiøst og mange spennende elementer i en miks av folk, country og amerikana. Bye har en distinkt og det jeg vil kalle naivistisk stemme som er litt skarp enkelte ganger. En stemme som så absolutt skiller seg ut og som er meget fin å høre på når du får vent deg til den.

Åpningssporet Denial er en spennende låt med et tidlig taktskifte:


Så til en låt som virkelig har bergtatt meg, Funny Thing. Musikalsk minner den meg om en artist jeg tror verken Vilde Bye eller noen andre i Norge har eller hatt på radaren, Taylor Mitchell. En 19 år gammel canadisk folkartist som tragisk døde da hun ble angrepet av præriehunder i en nasjonalpark i Nova Scotia i oktober 2009. Hun rakk å gi ut et album, For Your Consideration, et album som viste hvilket stort musikalsk talent hun hadde. Jeg skrev om henne bare to mnd. etter at jeg oppretta denne bloggen høsten 2011, og altså, Funny Thing har et lydbilde og noen harmonier som automatisk får meg til å tenke på Taylor Mitchells musikk på det ene albumet hun rakk å gi ut. Det er jammen meg snålt hvordan musikk kan gi en slike assosiasjoner, men dette her er altså en låt Taylor Mitchell fint kunne ha hatt på repertoaret sitt.


Because of You er en nydelig liten kjærlighetserklæring til den personen som har klart å få en til å komme seg ut av en mørk periode og opp og stå igjen, for å si det sånn. En låt som treffer meg i all sin enkelhet:


Adore/Ignore er den mest countryinspirerte låten på skiva og med en tekst som passer så innmari godt til den sjangeren, nemlig om den personen som du ønsker å ignorere, men som du bare må innrømme at du ser opp til. Jeg synes Vilde Bye er flink til å få fram de motstridende følelsene i teksten på en ypperlig måte, og jeg klarer å leve meg inn i disse følelsene som formidles.


Dette er et behagelig album å høre på, det er kun én låt som jeg ikke har klart å ta helt til meg, ellers er dette musikk og en vokal som tiltaler meg. Det er hverdagslige historier som fortelles, mye om relasjoner til andre mennesker, det være seg vennskap eller kjærlighet. Vilde Bye har en god formidlingsevne og den spesielle vokalen hennes gir tekstene en ekstra troverdighet. Ingen ringere enn Torgeir Waldemar har produsert skiva, og han har gjort en meget god jobb. 

Vilde Bye er rett og slett en artist som det skal bli spennende å følge framover!

Karakter: 5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar