tirsdag 15. november 2011

Taylor Mitchell



Ca. 30. oktober 2009 ble jeg oppmerksom på en artikkel på VG Nett om en 19 år gammel canadisk sanger som var blitt drept av præreieulver, eller coyoyer. Hun var bare det andre kjente mennesket som er blitt det. Navnet hennes var Taylor Mitchell og som den musikkelsker jeg er sjekka jeg opp musikken hennes.

Og jeg ble bergtatt, sangene hennes var nydelige. OK; hun var ung og ikke ferdig utvikla som artist, men talentet og potensialet var der i fullt monn. Da tragedia inntraff var hun akkurat blitt nominert til Årets nykommer i Canadian Folk Award og hun var på en turné da hun før en planlagt konsert tok en tur i en ansjonalpark i Nova Scotia, hvor hun altså støtte på prærieulvene som ble hennes bane. Jeg har lest at hun var veldig opptatt av å ta vare på naturen, og mange av bildene som finnes av henne er fra ute i naturen.

Taylor Mitchell rakk å gi ut et album, "For Your Consideration". Hun var ikke fylt 18 da den ble spilt inn og hun imponerte musikerne i studio med sin modenhet, både som menneske og musikalsk. Jeg ble som sagt bergtatt, og jeg felte noen tårer over PC-en, det må jeg innrømme. Det er altfor grusomt at Taylor Mitchell ikke fikk fullbyrda potensialet sitt, at hun ikke fikk gitt mer av all den musikaliteten som hun bar på.

På "For Your Consideration" er åtte av 10 sanger sjølskrevne, noen av de sammen med andre. Jeg har valgt albumets åpningssang: "Don't Know How I Got Here".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar