mandag 20. mars 2023

The Nude Party - Rides On

The Nude Party er et av bandene i stallen til New West Records, som jeg får jevnlige nyhetsbrev fra. Derfor har jeg oppdaga en del artister fra dem de siste årene, og det jeg leste om The Nude Party var såpass interessant at da de forleden kom med sitt 3. studioalbum måtte jeg bare gi det en sjanse.

Og det er jeg glad for, for dette bandet som ble dannet i 2012 på Nord-Carolinas Appalachan State University gir meg humørfylt og stilig musikk innenfor rock og amerikana. Men med et meget distinkt lydbilde, som gjør at det er lett å skille de ut fra mengden. Bandet er en sekstett med Patton Magee som frontmann og lead gitarist. resten av bandet består av gitarist Shaun Couture, organist og pianist Don Merrill, bassist Alec Castillo, perkusjonist Austin Brose og trommis Connor Mikita. Sammen blir de en spennende enhet som her har gitt ut et meget interessant album.

Åpningssporet Words Around handler om rykter som går, og at da blir sjøl en stor by liten. Et meget godt ordspill her, og sjølve låten er spennende rock der jeg spesielt legger merke til orgelet som av og til kommer inn og gir musikken ekstra dybde. Dessuten en slide gitar som også tiltrekker min oppmerksomhet. Det er dessuten en driv og kraft i låten som jeg liker. Tempoet øker vel mye på slutten synes jeg, men på den annen side er nok det et bilde på låtens tema, det at rykter går fortere og fortere etter at de er blitt satt ut.

Hard Times (All Around) er også en kul låt som handler om at harde tider et sted ofte forplanter seg videre, til at det til slutt kan bli en nasjonal og endatil en global krise. Særlig aktuelt i disse dager med bankkollaps i USA som har satt sine spor på børser verden over. Dette er er en liveversjon som er noe neddempa i forhold til studioversjonen.

Videoen til tittellåten Ride On er som tatt ut av en god, gammel westernfilm. Dette også en fengende låt som sitter tvert hos meg.

En morsom liten låt på bare drøye to minutter er Hey Monet. Om tittelen henspeiler på den franske maleren Monet klarer jeg ikke å bli klok på, men låten opplever jeg som en livsbejaende sak som setter meg i godt humør. Igjen så har vi orgelet til Don Merrill som setter en ekstra spiss på opplevelsen:

Cherry Red Boots har noen musikalske elementer som jeg bare elsker, bare hør etter i starten. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det jeg hører der, men det er spennende, og det bidrar til å gi dette bandet en egenart som jeg setter pris på. Denne låten er egentlig en musikalsk skattekiste som jeg bare omfavner.

I tillegg så er musikken på dette albumet innhyllet i en retroatmosfære som er bare nydelig. Her er mange elementer fra svunne tiår som jeg nikker gjenkjennende til, og det er bare deilig med et band som klarer å smelte dette sammen til noe som er deres helt eget. Tretten låter har The Nude Party funnet plass til her, og som lytter koser jeg meg.

Nesten som vanlig avslutter jeg med avslutningssporet, for jeg opplever ofte at siste sangen er den der musikken blir tatt litt ned, det blir roligere og mer reflekterende. Så også her, men ikke i så stor grad som hos andre føler jeg. Red Rocket Ride er en behagelig låt som på en måte oppsummerer et album som gir meg mange flotte musikalske opplevelser. Her er det bl. a. munnspillet som fanger min oppmerksomhet.

Men det er flere perler her, som Somebody Tryin' to Hoodoo Me, som jo betyr at det er noen som prøver å hetse en. En litt bluesaktig låt med en sterk gitar og en tekst til ettertanke. 

Så alt i alt er dette et album som viser at The Nude Party er et spennende band som her tar meg med på en musikalsk reise som jeg virkelig setter pris på. Et ungt band som jeg håper å høre mer godlyd fra i tiden som kommer.

Karakter: 5,5/6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar