onsdag 4. august 2021

Yola - Stand For Myself


 

En av mine største unnlatelsessynder i 2019 var at jeg ikke vurderte debutalbumet til britiske Yola Carter, "Walk Through Fire", et album som ga artisten fire Grammynominasjoner. Det ble nemlig hyllet av mange, blant annet for at Yola blandet country og soul på en utmerket måte. Hun har da også skaffet seg et stort navn i USA og hun var med på tittellåten til debutalbumet til Highwomen samme år. Og i høst skal hun ut på turné med countrykjempen Chris Stapleton.

Men da Yola nå kom med sitt andre album for fem dager siden måtte jeg bare høre på det, og det er bare å si det, jeg er solgt! Det er ikke så mye antydninger til country her, men det som forfører meg er Yolas sterke, men også følsomme stemme og en soulaktig pop som er sofistikert og til tider også fengende. Bare hør på Dancing Away In Tears som er en av de fineste sangene jeg har hørt i år. Den glir aldeles nydelig avgårde!


Diamond Studded Shoes får jeg assosiasjoner til en Diana Ross på sitt aller beste. Yola gjør denne låten til en eneste stor fest!


Be My Friend er også latterlig vakker. Som med mange av sangene på denne skiva så elsker jeg rytmen her, og når vi får den uhørt sterke stemmen til Yola blir dette ørefryd til tusen. Noen antydninger til country her, men først og fremst så er dette en stor musikkopplevelse!


Starlight er det jeg vil kalle en slentrende perle og jeg vet snart ikke hvilke superlativer jeg skal bruke. Jeg blir henført og jeg blir forført, så enkelt er det. Hvordan Yola bærer sangene er bare helt magisk!

På noen låter går tankene til Lava, det norske bandet som hadde stor suksess på begynnelsen av 80-tallet og deres samarbeid med Randy Crawford. Og jeg får også litt diskovibber i retning Tina Charles hist og her. Det vitner om en variasjon i det musikalske uttrykket som jeg virkelig elsker. Yola opplever dessuten noe som er få britiske artister forunt, å gjøre suksess i USA. Det er stort sett der hun holder til, og når hun nå skal ut på turné med en størrelse som Chris Stapleton så vil hun nå ut til enda flere.

Denne skiva er altså sofistikert soulpop av aller ypperste merke, men Yola har ikke helt gitt opp flørtingen med countryen. Den kommer fram i livate Whatever You Want som er et herlig stykke countrysoul!


Yola er en sterk artist som vet hva hun vil, og som viser det på tittelsporet, som avslutter en fest av et album. En skikkelig fet låt!

Dette er et av de fineste albumene jeg har hørt i år. Det er en type musikk jeg ikke hører så mye på til vanlig, men Yola vinner over meg med sin stemme, med sin tilstedeværelse og en til tider eggende og forførerisk musikk. Jeg er helt solgt, og jeg håper inderlig at Yola blir å finne på norske scener om ikke altfor lenge. Hun er den type artist som garantert setter fyr i publikum!

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar