søndag 8. april 2018

Rod Picott- - Out Past the Wires



Rod Picott fra New Hampshire er et nytt bekjentskap for meg, men han er en erfaren artist innen ammericana/countryrock/folksegmentet og er nå ute med sitt 11. album siden debuten i 2001. Den tidligere anleggsarbeideren har mye på hjertet og har levert ei dobbelskive med hele 22 låter.

Med så mange låter så blir også musikken variert. Vi har neddempa låter og vi har mer rocka materiale. Tekstene er i beste Springsteen/Mellencamp/Earletradisjon, om vanlige folks utfordringer i en hard verden. "Bottom of the Well" er et godt eksempel på det der den forteller om en alkoholikers harde hverdag. En sterk tekst kun akkompagnert av kassegitaren.

Ei anna akustisk perle er "Coal":


"Primer Gray" er også en enkel, god låt der Picotts rustne, men følsomme stemme kommer fullt til sin rett:


"On the Way Down" handler om hva en har med seg når livet går nedover og der vi får høre en mer rocka Picott i en enkel, men treffende video:


Jeg synes at Picott veklser fint mellom de neddempa låtene og de som er mer rocka. Han behersker begge deler, og han har en innlevelse som gjør at jeg tror på det han formidler. Jeg kjenner en ekthet i låtmaterialet på denne dobbelstskiva og en musikk som tar meg, for å si det på den måten. Et godt eksempel på det er "Take Home Pay":


Med sin bakgrunn på gølvet som anleggsarbeider så får Picott en ekstra troverdighet når han i sine tekster fronter vanlige menneskers utfordinger. "Better Than I Did" er en spenstig låt som er nettopp det, om det å erkjenne at en kunne fått mer ut av livet enn en har.

Når det er 22 låter er det mye å velge mellom, men jeg skal heller ikke overlesse denne anmeldelsen med mange videoer fra skiva. Dette er ei plate som jeg anbefaler at en sjekker ut sjøl, for her er det mange gode låter, som "A Better Man", mer seige "Fire Inside", enkle "Diamonds in the Dirt" og "Straight Job". Jeg avslutter med "Dead Reckoning":


Det hører med til historien at Picott nå i mars også ga ut en novellesamling med samme tittel som dette albumet.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar