søndag 1. april 2018

Mary Chapin Carpenter - Sometimes Just the Sky



Mary Chapin Carpenter feirer 30 år som plateartist med ei skive med nyinnspilling av tolv låter, samt én ny, som er tittelsporet. Bortsett fra "This Is Love" så har ikke Carpenter valgt å tatt med sine aller største hits, som "He Thinks He'll Keep Her", "Down at the Twist and Shout", "Passionate Kisses", "Shut Up and Kiss Me" og "I Feel Lucky". Vi får altså istedet et dypdykk i andre, kjære låter i Carpenters katalog, som "Jericho", "This Shirt" og den fengende countrylåten "Naked To the Eye", som bl. a. ved hjelp av fele altså blir en herlig countrylåt.

Jeg må si at det valget Carpenter her har gjort faller i god smak hos meg. Jeg får et utvida bilde av henne som artist, og jeg merker meg jo at hun har valgt låter av den avbalanserte sorten, og med de sedvanlig reflekterende tekstene som hun etterhvert har blitt kjent for. Her er hvordan "The Shirt" høres ut i 2018-tapning, forresten en herlig tekst om hva noe så trivielt som ei skjorte kan bety i et menneskes liv:


 Her er "Heroes and Heroines", også dette en låt som er betagende, men likevel nøternt framført:


Dette er de to eneste nyversjonene fra albumet som ligger ute på YouTube, tittelkuttet og den eneste helt nye låten er ikke der ennå. Den er forøvrig skivas siste låt, og er en vakker sang på over 6 min. som igjen er sobert framført av en rett ut eminent artist.

I tillegg til de låtene som er nevnt er følgende med på skiva:

"What Does It Mean to Travel"
"I Have a Need for Solitude"
"One Small Heart"
"The Moon and St. Christopher (opprinnelig utgitt av Mary Black)
"Superman"
"Rhytm of the Blues"
"The Calling"

Karakter: 5,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar