tirsdag 6. mars 2018

Jerry Leger - Nonsense and Heartache



Canadiske Jerry Leger er ute med sitt 10. album, hans 5. soloskive. I tillegg har han tre album sammen med The Situations og et album hver med sideprosjektene The Del Fi's og The Bop Fi's. Men for meg er han et helt nytt bekjentskap og dette er et dobbeltalbum som ble utgitt i Nord-Amerika ifjor, men først i år er det ute i Europa. Og i april kommer Leger for første gang til Norge.

Et dobbelalbum altså, "Nonsense" er rock og "Heartache" er country. Enkelt og greit, og det er artig å høre en artist som til fulle behersker begge sjangre. "Nonsense" er et knippe med rett fram rock'n roll og mer bluespregende låter. "Heartache" er en blanding av herlig country i fint driv og akustiske, lavmælte perler. Altså noe for enhver smak.

For å ta "Nonsense" og rocken først så åpner den med "Coat on the Rack" som er en miks av blues og sugende, seig rock. Det tok tre lytt før jeg skjønte hvilken perle denne er:


"Big Smoke Blues" er en mer lettfattelig rocker:


Jeg vil også trekke fram "Forged Check", en nostalgisk rocker vil jeg kalle denne med noen herlige gammelrockriff:


På denne rockedelen vil jeg også trekke fram spenstige "Baby's Got a Gun" og mer reflekterende "She's the Best Writer You've Never Heard Of". Eneste låten jeg ikke tar helt er "On the Fishing Line" som blir en altfor seig og stampende blues etter min smak.

Countrydelen "Heartache" starter spenstig med "Things Are Changing 'Round Here":


"Troubled Morn'" er også en spenstig og deilig countrylåt:


Av de akustiske sangene vil jeg spesielt trekke fram "Take the Ashes and Run" der Leger viser sin storhet som tekstforfatter. Med korte og enkle vendinger forteller han historien om et trist liv og det er effektfullt når han forkynner at "today's the funeral, tomorrow's the trial":


I "It Don't Take the Wrong Away" er også en oppvisning i hvordan skrive en effektfull tekst:


Jeg kunne ha tatt med flere eksempler, som "Another Dead Radio Star", "The Great Unknown" og "He's the Lonely One Now", men jeg anbefaler heller at du sjekker ut hele denne sobbelskiva sjøl for å nyte en singer-songwriter som har mye på hjertet og som leverer blendende rock og ekte og nær country. Ros må også gis til produsent Michael Timmins (Cowboy Junkies) som får fram det beste i Leger og hans musikere.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar