tirsdag 8. desember 2015

Musikkåret 2015 15 Barna Howard - "Quite a Feelin'"


Musikkbloggprosjektet mitt har gått i en langvarig dvale, og jeg beklager virkelig det. Men nå når vi nærmer oss slutten på 2015 så fikk jeg lyst å sette opp en liste over de albumene som heva seg over snittet for meg i året som nå går for slutten. Jeg har valgt meg ut 15 album, og noen vil vel etterhvert si at det er litt slagside. Lista bærer mye preg av at jeg i min musikksmak stadig mer heller mot country/americana på den ene siden og melodiøs metal,gjerne med symfonisk tilsnitt og aller helst med kvinnelig vokal. Hva country angår distanserer jeg meg fra den glatte Nashvillecountryen, for meg er det den alternative delen av sjangeren som tiltaler meg, outlaw og mer røft og ekte.

Nok om det, her er første skiva ut:

15. Barna Howard - "Quite A Feelin¨"

 Det er bare et par uker siden jeg ble oppmerksom på amerikanske Barna Howard gjennom musikkbloggen.no, en ung singer/songwriter, men av den gamle sorten. Han blir beskrevet som Missouris reneste stemme og ga ut sitt selvtitulerte debutalbum i 2012. I år kom altså oppfølgeren og Howard har utvikla seg. Det er litt mindre melankoli, litt mer liv i musikken.

Ankepunktet er at flere av sangene fortoner seg nokså like. Det er umiskjennelig "60-talls folksound" over musikken, og det kan både være positivt og negativt. Men dette er en ung artist i utvikling, og jeg har han med på lista fordi jeg har troa på at her er det mye bra i vente. Høydepunktet på skiva er "Hands of Gloves", en usminka skildring av vold i nære relasjoner og hvor vanskelig det er å bryte ut.

https://open.spotify.com/album/2XQTHkm6IVLQBjyRpgILcE

Gi Barna Howard en lytt, som sagt, her er det rimelig sikkert mye bra i vente! Her er en video med tittelsporet, "Quite a Feelin'"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar