fredag 11. desember 2015

Musikkåret 2015: 12. The Common Linnets - "II"


Vi var mange som ble skikkelig glade i Nederlands Eurovision ifjor, den sobre countryballaden "Calm After the Storm", framført av The Common Linnets. De ble nr. 2, noe som i mine ører var høyst fortjent. Da bestod de av duoen Ilse de Lange og Waylon, men Waylon forlot The Common Linnets etter ESC og inn kom amerikanske Jake Etheridge. Ilse de Lange har sagt at bandet er en plattform for nederlandske artister til å framføre country, americana og bluegrass og at besetninga derfor vil skifte. Utenom de Lange og Etheridge består de nå av JB Meijers og Matthew Crosby.

Det sjøltitulerte debutalbumet fra 2014 er et kanonalbum, og jeg sparker meg sjøl for at jeg ikke fikk tak i det ifjor. Da hadde det garantert kommet høyt opp på 2014-lista. Oppfølgeren "II" fra i år er også bra, men de beveger seg litt mer mot pop i mine ører. Ihvertfall på de fire første sangene er det fint lite som minner om country. Begge skivene nådde topplassen på den nederlandske albumlista.

Men bevares, det er fin musikk og skiva er som helhet mer enn bra nok til å finne en plass på min liste. "Dust of Oklahoma" er en av mine favoritter fra skiva:


Og her er hele plata:

https://open.spotify.com/album/0MrzIekTeEq7oYHD2RK6cE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar