onsdag 6. februar 2013

Jonas Fjeld



Bildet er fra Wikipedia.

Jonas Fjeld er også en artist som vi kan sette i kategorien folkekjær etter mange sanger som har blitt folkeeie. Og han har gjort det litt problematisk for meg siden han i tillegg til soloalbum også har spilt inn et album sammen med Henning Kvitnes og to med det amerikanske Bluegrassbandet Chatham County Line. (Han er også kjent for to album med Rick Danko fra The Band og Eric Andersen, men de har jeg ikke).

Derfor har jeg valgt å dele det opp, det blir tre doser Jonas Fjeld, og i dag er det altså soloartisten Jonas Fjeld jeg tar for meg.

Jeg har to album med han, samlealbumet "Jonas Fjelds beste" fra 1999 og det nyeste albumet "Hjemmeseier" fra 2011. Tidligere album jeg har hatt med han var på kassett, bl. a. gullselgeren "Svært Nok For Meg" fra 1990.

Men på samlealbumet fra-99 er noen av Fjelds klassikere med, og best av alle er "Engler i Sneen" sammen med Lynni Treekrem, og her må jeg poste linken istedet for sjølve videoen:

 http://www.youtube.com/watch?v=_46wnWOECck

"Tordensky", her sammen med Hilde Heltberg, så får dere som får brekninger av "Allsang på grensen" ha meg unnskyldt......:):


"The Bells Are Ringing For You Now":

http://www.youtube.com/watch?v=HLUjOt20Ds4

"Når vi deler alt" sammen med Hilde Heltberg har jeg også presentert da jeg skrev om Hilde, men en god sang kan ikke høres for mye:)



Fra "Hjemmeseier", "Støvets År":


"Ubuntu", en hyllest til Nelson Mandela:


"Ryggen Fri":


Det blkir altså mer Jonas Fjeld i de neste innleggene, men da altså i spann med først Chatham County Line, så Henning Kvitnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar