onsdag 31. august 2022

Embla and the Karidotters - Hello, I'm Embla

Det er bare å få sagt det tvert, dette er en sann fryd av ei plate! I skjæringspunktet mellom country og amerikana serverer Embla and the Karidotters musikk som jeg falt pladask for med en eneste gang. Åtte herlige låter framført på en fremragende måte. Og så er det også mer enn habile musikere vi har med å gjøre her.

Embla Karidotter kjenner vi fra Razika, og derfra har hun også med seg Marie Moe, som trakterer bassen. Nils Jørgen Nilsen er ingen ringere enn trommisen til Honningbarna, og ellers er det Tor Arne Vikingstad fra Sløtface på gitar og på pedal steel har vi Simen Følstad Nilsen.

Det begynner med stemningsfulle Wolf Totem, før vi får min aller største favoritt av disse låtene, Home. På en besnærende måte forteller Embla oss alt om hva som er godt med det å være hjemme, i sin egen bolig, i sitt eget univers. Fengende som bare fy! Og for en stemme Embla har, den passer jo bare helt perfekt til denne musikken.

Så får vi den kule historien om hvordan Embla traff kjæresten sin. Og hun forteller den historien med vidd og humør. Bare elsker denne her også.

Og så har vi Why Fall Asleep, When You Can Fall in Love?. Også denne betagende nydelig, dette er rett og slett country på sitt beste!

You Don't Deserve Me er den siste sviende meldinga til ex-en, og hadde det vært jeg som hadde blitt servert denne hadde jeg bare måttet akseptere uten å mukke, når det blir gjort til så melodiøs og deilig musikk!


Jeg synes jo egentlig åtte låter er vel lite for et album, men når musikken er så bra som her så ser jeg gladelig mellom fingrene på det. Jeg blir glad, jeg får lyst til å danse og jeg ser rett og slett lysere på livet av å høre på denne skiva her. Wild Hearts, Moonshine og You Were Wrong er de tre andre låtene, og de er også créme de la créme!

Tusen hjertelig takk Embla & co, denne her trengte gubben!

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar