mandag 2. mai 2022

ESC 2022 - Semifinale 2

Her går det fort i svingene. I dag er det semifinale 2 som jeg skal ta for meg. Og her får vi noen av de største favorittene mine! Men også noen av mine absolutte bunnlåter. Også denne gangen presenteres låtene i den rekkefølgene de skal framføres.

1. Finland - The Rasmus - Jezebel


Altså, Finland hadde, hvis vi ser bort fra San Remo, årets klart beste uttaking. Alle de sju finalelåtene hadde gått inn på Topp 10-lista mi, Cyan Kicks hadde også tatt 2. plassen her om de hadde vunnet. Når det ble The Rasmus så betyr det en aldeles herlig rockelåt. Denne fenger noe aldeles sjukt bra, og skal scriptet for en gangs skyld ikke følges og rock vinner for 2. år på rad så kan det meget vel bli at vi skal til de tusen sjøers land neste år.

Karakter: 6/6.

Eurovision-poeng: 12/12.

Min plassering: 2.

 

2. Israel – Michael Ben David – I.M.


Hvis du føler at dette er prototypen på en X-Faktorlåt så treffer du innertieren. Israel bruker nemlig X-Faktor for å finne sin artist og låt. De har forbedret den ørlite grann fra utgangspunktet. Da var den en klar bunnplass, nå er den «bare» 3. sist. Men det er fortsatt en dvask og intetsigende poplåt som ikke går noen steder.

Karakter: 1,5/6.

Eurovision-poeng: 2/12.

Min plassering: 38. 


3. Serbia – Konstrakta – In Corpore sano

  

En overraskende vinner i Serbia i år, men en låt som er original og som har blitt en favoritt hos mange. Tar opp kroppspress på en underfundig måte, og musikken er skikkelig kul. Jeg gleder meg virkelig til å se denne på scena, og ros til serberne for å sende en original låt som dette.

Karakter: 5/6.

Eurovision-poeng: 8/12.

Min plassering: 16. 

 

4. Aserbajdsjan - Nadir Rustamli – Fade To Black

Aserbajdsjan ventet helt til slutt med å komme med sin låt. Og da de så at mange land sendte ballademenn tenkte man i Baku at det var en rasende god idé å sende en … ballademann! Denne låten er dørgende kjedelig i to minutter før den så tar seg opp det siste minuttet. Om ikke annet berger det den fra å havne i min bunntrio.

Karakter: 2/6.

Eurovision-poeng: 3/12.

Min plassering: 37. 


5. Georgia – Circus Mircus – Lock Me In

Vi er ikke alene med å ha artister verden ikke kjenner identiteten til. Men det går hardnakkede rykter om at det mystiske bandet Circus Mircus, som representerer Georgia har sterke relasjoner til indierockbandet Young Georgian Lolitaz som representerte de med suksess i 2016. Suksess i den forstand at de kapret en noe overraskende finaleplass med en låt som jeg liker mye bedre nå i ettertid enn jeg gjorde da.

Som i 2016 er dette en låt som skiller seg ut og som har sine kvaliteter. Refrenget sitter og er ikke noe jeg glemmer så lett. Noen klager over at låten er vel repetetiv, men denne gjengen her kan overraske også i år!

Karakter: 3,5/6.

Eurovision-poeng: 5/12.

Min plassering: 32.

 

6. Malta – Emma Muscat – I Am What I Am

Dette er en sang jeg egentlig ikke skulle ha likt. For Malta presterte å vrake vinnerlåten fra sin uttaking og ga vinnerartist Emma Muscat en ny låt. Det synes jeg mildt sagt lite om, at folkets vilje blir satt til side på den måten. Men hva gjør jeg da, når jeg liker den nye låten mye bedre enn den gamle? Den var av de få jeg ikke likte, en intetsigende poplåt som var omtrent 20 plasser under denne. Den nye er ikke noe revolusjonerende den heller, men den har et skikkelig fint refreng som jeg kan synge med på. Jeg elsker også koret og jevnt over er dette en god poplåt, verken mer eller mindre.

Karakter: 4,5/6.

Eurovision-poeng: 7/12.

Min plassering: 18. 


7. San Marino - Achille Lauro - Stripper

Her blir jeg nærmest inhabil ... Jeg skal altså få oppleve Achille Lauro live, bare det alene er verdt turen til Torino! Min største favoritt blant alle artister på Tellus og beyond skal gjøre Eurovision! Jeg gikk nærmest fra konseptene da han vant i San Marino, og dette blir bare så fett på den store scena i Torino! På den desto mindre scena i San Marino hadde ikke Lauro mye spillerom, men han gjorde det han skulle for å vinne, og han kommer til å knalle til i den beinharde semifinale 2. Achille Lauro leker ikke Eurovision, jeg er sikker på at som den store kunstneren han er så har han planlagt dette lenge, og han kommer til å smelle på alle syldindre.

Stripper er en herlig punkete låt der han i beste Laurostil namedropper flere artister, kulturpersonligheter og kulturuttrykk som har inspirert han. Vinner gjør han muligens ikke, men at han tar hjem San Marinos beste plassering bør det ikke være tvil om. Og en ting til: Fansen kommer til å elske Achille Lauro!  

PS: Rapportene fra Lauros første prøve i Torino i dag tyder på et spektakulært show. Wiwibloggs er ikke i tvil om at det blir finaleplass, og det trekkes sammenligninger med Hatari!

Karakter: 6/6.

Eurovision-poeng: 12/12.

Min plassering: 1.  

 

8. Australia - Sheldon Riley - Not The Same 

 

Dette er en ballade som egentlig er kjedelig, men som løfter seg radikalt ved en helt ekstraordinær framførelse av Sheldon Riley. Han legger hele sin sjel i framføringen og historien han forteller berører. At han som har Aspberger følte seg utenfor og tilsidesatt som barn. Det er framføringa som berger låten, og som kan bringe Sheldon Riley langt i mai.

Karakter: 3,5/6. 

Eurovision-poeng: 5/12. 

Min Plassering: 33.


9. Kypros – Andromache – Ela

Etter noen år med samlebåndspop går Kypros endelig for noe som er mer ekte, og som er nærmere deres egen musikkultur. Ela har en nydelig melodi og Andromache har mye følelse i måten hun synger på. Vers framført med inderlighet og et nydelig refreng gjør dette til en vakker musikalsk opplevelse.

Karakter: 5/6.

Eurovision-poeng: 8/12.

Min plassering: 14.

 

10. Irland – Brooke – That’s Rich

Jeg simpelthen elsker beaten i denne låten! Jeg ser at teksten har fått en del kritikk, den bryr jeg meg bare ikke om, for jeg blir bare hypnotisert av denne spesielle og herlige beaten. Den driver låten fram på en herlig måte, og jeg synes også at Brooke gjør en ypperlig vokaljobb. Dette er ei totalpakke som er så nær toppkarakter som den kan komme.

Karakter: 5,5/6. 

Eurovision-poeng: 10/12. 

Min plassering: 6.


11. Nord Makedonia – Andrea – Circles

Denne balladen er etter min mening sterkt undervurdert. Den er kraftfull og Andrea griper meg med denne framføringa. Hun forteller en historie om et forhold som ikke fungerer, der de ikke kommuniserer lenger, og hun forteller den med en slik innlevelse at jeg tror på henne. Jeg tror på den frustrasjonen og den smerten hun ønsker å formidle. Hun når fram til meg, og da blir dette en sterk låt. En av de aller beste balladene i et balladetungt Eurovision-år.

Karakter: 5/6.

Eurovision-poeng: 8/12.

Min plassering: 13. 


12. Estland – Stefan – Hope

Et av mine favorittland i Eurovision kommer med en låt i en av mine favorittsjangre, country. Og det fra en artist med armensk avstamning, og da er det ikke country jeg forventer. Denne her er herlig mystisk, har litt Cash over seg og er bare så god en låt! Dessuten, er det noe Europa trenger nå så er det håp, og det bringer Stefan med seg her. Håper inderlig at resten av Europa digger dette like mye som meg, og jeg gleder meg vilt til å se denne på scena! Nevnte jeg koret? – Magisk!

Karakter: 6/6.

Eurovision-poeng: 12/12.

Min plassering: 4. 


13. Romania – WRS – Llámame


Romania og WRS leverer! Dette er smektende og sydlandsk, rumenerne er jo Øst-Europas spanjoler og viser det i fullt monn her. Spesielt er jeg forelsket i det eggende refrenget som bare smyger seg inn i meg og gjør meg glad. Dette tror jeg blir hett på scena i Torino, og da vil ikke jeg bli overrasket om Romania får seg en solid plassering.

Karakter: 5,5/6.

Eurovision-poeng: 10/12.

Min plassering: 7. 


14. Polen – Ochman – River


Selv om det «bare» er 30. plass så er dette en bra ballade. Ochman leverer en følelsesladet framføring, og han synger skikkelig engelsk. Ikke rart siden han har bodd mange år i USA, men det er så godt å slippe å irritere meg over knoting på engelsk fra artister som ellers ikke bruker det språket. Det er mange som er blitt glad i denne låten og finaleplass bør således være en formalitet.

Karakter: 4/6.

Eurovision-poeng: 6/12.

Min plassering: 30. 


15. Montenegro – Vladana – Breathe

Montenegro ønskes velkommen tilbake etter to år vekke, og de gjør comeback med en fin ballade. Den har noe kunstnerisk over seg, og det er et refreng her som sitter virkelig godt. Meget god stemme er det på Vladana også, samt at jeg liker den energien hun legger i framføringa. Ulempen er at hun har mange knallsterke låter å kjempe mot i semifinale 2.

Karakter: 4/6.

Eurovision-poeng: 6/12.

Min plassering: 27. 


16. Belgia – Jérémie Makiese – Miss You

Unge menn som synger ballader er en gjenganger i år, og denne her er også av det heller kjedelige slaget. Dette er en type musikk jeg definitivt ikke er fan av. Det er en låt som jeg ikke føler tar av i det hele tatt. Men Jérémie Makiese berger seg fra den absolutte bunnkarakteren fordi han har en bra stemme.

Karakter: 1,5/6.

Eurovision-poeng: 2/12.

Min plassering: 39. 

 

17. Sverige – Cornelia Jacobs – Hold Me Closer

Endelig, for første gang på mange år føler jeg at Sverige kommer med noe ekte og nært. Cornelia Jacobs legger hele seg i framføringa og selger låten helt perfekt. Jeg elsker også den lette raspen i stemmen hennes, en detalj jeg er spesielt svak for. Sammen med en melodi som jeg også er blitt glad i, er dette blitt en totalpakke som jeg liker. I år vil det være fortjent om Sverige kommer høyt, selv om det altså i dette knallsterke året er 14 låter jeg rangerer høyere.

Karakter: 5/6.

Eurovision-poeng: 8/12.

Min plassering: 15. 


18. Tsjekkia – We Are Domi – Lights Off

Nordmennene Benjamin Rekstad og Casper Hatlestad utgjør sammen med vokalist Dominika Hasek  We Are Domi som vant den tsjekkiske finalen før jul. Og det med en kul låt med en beat som jeg elsker. Dette er moderne pop av beste merke, og en av veldig mange låter som utmerker seg i år. Jeg tror dette også blir bra på scena, derfor er We Are Domi et av mange innslag jeg gleder meg til å se live i Torino, der jeg altså har billetter til juryshowene!

Karakter: 5/6.

Eurovision-poeng: 8/12.

Min plassering: 17. 


Ut i fra dette er det følgende land jeg vil ha videre: San Marino, Finland, Estland, Irland, Romania, Kypros, Sverige, Nord Makedonia, Serbia og Tsjekkia.

Men det blir nok ikke slik. Skal jeg tippe tror jeg det blir: San Marino, Sverige, Finland, Estland, Romania, Kypros, Serbia, Australia, Tsjekkia og Polen. Vanskelig å si hvem som vil ligge på vippen, håpet mitt er at Irland har en sjanse sjøl om de, uforståelig for meg, ligger langt nede på oddsen. Det samme med Nord-Makedonia, en ballade som berører og som etter min mening fortjener en finaleplass.

 






 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar