fredag 21. januar 2022

MGP 2022 - Delfinale 2

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Jeg fikk helt rett på alt i Delfinale 1, og Frode Vassell til finalen var helt greit. I morgen blir det en annen dans fordi jeg får de tre låtene jeg har som 1, 2 og 3 på min ranking over alle årets MGP-låter. Ja. jeg får tilmed mine to største favoritter i samme duell. Et luksusproblem, og på en måte litt kjipt. Men jeg ser det ikke sånn, jeg får tre knallgode låter å kose meg med. Og så får jeg håpe det ikke skjer det som skjedde for to år siden. Da hadde jeg tre favoritter i en og samme delfinale, og den fjerde vant. 

Duell 1:

Lily Löwe - Bad Baby

 

Dette er min nr. 1 i årets MGP. Ja, det er en standard melodiøs heavyrocker, men det er rett i min gate. Ved siden av symfonisk metal og powermetal er melodiøs metal min favorittsjanger innenfor den hardere delen av rocken. Lily Löwe synger meget bra, hennes stemme passer til denne sjangeren.  Og jeg elsker kvinnelig vokal innen metal. Låten er fengende som fy, og det høres at Trond Holter har satt sitt stempel på denne låten. Wig Wam-gitaristen har produsert den, er med på scena og har skrevet den sammen med Lily og én til. Dette er også en av de beste låtene på Lilys ypperlige debutalbum.

Karakter: 6.

Steffen Jakobsen - With Me Tonight

Så bra å ha med Steffen Jakobsen med den dype deilige sangstemma som er som skapt for country. Og det er også deilig at når vi har med country i MGP så er det skikkelige saker, ikke noe dvask gjennomkommersialisert popcountry. Ikke bare det, her er det også en solid dæsj western, noe som bare hever låten ennå mer. Resultatet er en type country som jeg elsker, og som jeg er sikker på går hjem hos den norske countryfansen. Dette blir en uhyre spennende duell, for både rockefolket og countryfolket mobiliserer. Jeg stemmer etter min ranking, men det blir 2 - 1.

Karakter: 6.

 

Duell 2:

Daniel Frank - Kvelertak

Dette er i mine ører den beste poplåten i årets felt, og attpåtil på norsk! Låten er behagelig og med et refreng som sitter i hodet mitt. Teksten er om et forhold som har gått skeis, og Daniel klarer på en glimrende måte å formidle de følelsene i måten han synger på. Låten er fengende, og jeg blir glad over å høre en så gjennomført god poplåt på norsk i MGP. 

Karakter: 6.

Farida - Dangerous


Farida har en stor stemme, det er det ingen tvil om. Men låten blir for monoton og kjedelig for meg, noe som har ført til at tankene mine har flydd til andre ting enkelte ganger når jeg har hørt på den. Og det er ikke noe godt tegn. Dessuten vil jeg mer enn noen gang ha catchy og livsbejaende låter i år, og ikke tunge ballader som dette.  

Men når det er sagt så er Farida bare en helt herlig artist og person! Jeg anbefaler alle å se Esc Norges intervju med henne, et av de herligste artistintervjuene jeg har sett. Farida er virkelig en artist som byr på seg sjøl, og til dere som vanligvis ikke ser intervjuer med artister med låter som ikke helt er i deres gate: Se det likevel, du kan gå glipp av en herlig opplevelse!

Karakter: 2,5.

 

Forhåndskvalifisert låt:

Christian Ingebrigtsen - Wonder of the World

Christian Ingebrigtsens hyllest av sin forlovede har vokst på meg siden lanseringen. I førsten syntes jeg den var småkjedelig, men nå hører jeg mer og mer kvalitetene i låten. Det er en skikkelig fin sang, og det er en melodi i bånn her som er førsteklasses. Og Ingebrigtsen synger med både lidenskap og følelse, noe jeg liker. Til slutt så blir dette en positiv musikalsk opplevelse, og slik jeg kjenner det nå så er dette den direktekvalifiserte låten som jeg liker best.

Karakter: 4,5. 

 

Første duellen blir sjukt spennende, og kan gå begge veier. Men skal jeg stikke hodet fram så har jeg troen på at Lily Löwe vinner. Rockefolket mobiliserte kraftig ifjor for å få Jorn til finalen via Sistesjansen, og de vet nå at de må være på fra første avstemning. Nå mobiliserer countryfolket også, så det vil heller ikke være noen bombe om Steffen vinner. 51 - 49 Lily Löwe har jeg, dette blir jevnt!

I den andre duellen håper jeg på Daniel Lukas, men jeg tror Farida tar den. Hun gjør det bra på oddsen, og det er mange nok som liker den type sanger til at jeg tipper at hun vinner. Men jeg har ingenting imot å ta feil!

En finale mellom Lily Löwe og Farida tror jeg Lily vinner så sant rockefolket kjenner sin besøkelsestid.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar