lørdag 15. januar 2022

MGP 2022 - Delfinale 1

 

 

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Melodi Grand Prix-sesongen er over oss igjen! Men egentlig har sesongen vart i to måneder allerede hvis vi vender nesetippen utover våre grenser. Estland startet opp sin utvelgelse i midten av november, og tre land har allerede avgjort sin låt. Bulgaria, Tsjekkia og Albania. Og vinnertrioen i Tsjekkia er 2/3 norsk. Mye god musikk har allerede kommet ut av sesongen, og min spilleliste over sesongen bikker allerede 7 timer!

Nok om det, la oss gå innaskjærs igjen og konsentrere oss om Delfinale 1.

Mira Craig - We Still Here

  

Mira Craig gjør comeback med en låt som er langt bedre i versene enn i refrenget. Ja, jeg synes refrenget er litt "billig", mens versene er langt mer potente. Litt operatendenser i vokalen, og det er jeg ikke helt begeistret for. En helt grei låt alt i alt, men det er litt skurr her som gjør at jeg tror Mira taper duellen mot Eline Noelia.

Karakter: 4.

Eline Noelia - Ecstasy

Dette er en spennende låt fra en ny artist. Litt oppstykket, da det er stor forskjell på vers og refreng, men vokalprestasjonen her på studioversjonen er meget bra. Men siden hun går så høyt opp er jeg en smule bekymret over om hun klarer å mestre det live. Går det bra vil hun lett vinne duellen med Mira Craig og meget vel vinne finaleduellen også.

Karakter: 4,5. 

 

TrollfesT - Dance Like A Pink Flamingo

Jeg må bare heise hvitt flagg og tilstå at TrollfesT er helt nye for meg, sjøl om de har eksistert helt siden 2003. Det sier vel noe om at deres humormetal ikke er helt stuerein i metalkretser her til lands. Men det til side så er dette morsom støy, bortsett fra growlinga, som jeg skal la være å kommentere ... Men ellers er dette moro, det er et herlig driv og de kommer garantert til å lage et hysterisk sceneshow. Om det er nok til å vinne over Frode Vassel i duellen er jeg derimot sterkt tvilende til.

Karakter: 4,5.

Frode Vassel - Black Flowers

Denne låten liker jeg. Det er en beat og et driv her som jeg virkelig elsker. Noen sier at den kommer ti år for seint, men da må det bety at det ble lagd mye catchy musikk i 2010. For dette er catchy, og jeg kan ikke unngå at kroppen setter seg i bevegelse til en slik rytme, og til et slikt driv. Så sier noen at den ligner en del på Uprising med Muse. Nå er ikke jeg en utpreget Muselytter, og når slike ting blir hevdet gidder jeg heller ikke å gå til låten det hevdes at den jeg lytter til ligner. For det er låten her som er av interesse for meg. Teksten har et sterkt miljøengasjement, og Frode Vassel sa da også i intervju med Esc Norge at denne teksten betyr mye for han som tre-barnsfar i forhold til hvilken verden barna hans vokser opp til.

Jeg tror han vinner duellen med TrollfesT og har han som knepen favoritt i seiersduell med Eline Noelia. Men bare knepen, for treffer hun med framføringa si kan hun godt ende opp med finalebillett.

Karakter: 5.

 

Forhåndskvalifisert låt:

Elsie Bay - Death of Us

At vi har forhåndskvalifiserte låter kan sjølsagt diskuteres, jeg har ikke hatt sterke meninger rundt det verken i 2020 eller 2021. Men i år synes jeg det kan stilles et lite spørsmålstegn ved. For i mine ører har vi noen av de svakere låtene der i år. 

Dette er pr. nå favoritten både hos fansen og på oddsen. Uten at jeg klarer å skjønne det. For jeg synes dette er en anonym låt. Den tar seg noe opp på slutten, men den berører meg ikke i det hele tatt. Og jeg tror ikke det er særlig lurt å sende en låt med "Death" i tittelen til et pandemitrøtt Europa. Min teori er at i år vil folk ha catchy, livsbejaende låter som kan gi oss en liten pause fra det nærmest evigvarende pandemitraumet vi lever i.

Karakter: 2,5

De som så meg i MGP-panelet til Esc Norge i kveld vil kanskje stusse siden jeg ga en 3-er der. Og jeg angrer litt på det. For ved en lytt til så føler jeg at 2,5 treffer mer hva jeg synes om låten.


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar