tirsdag 28. september 2021

Summer Dean - Bad Romantic

Summer Dean er en tidligere barneskolelærer som er ute med sitt debutalbum. Dette er honky tonk-country av godt merke og Dean er enda et eksempel på at det gror meget godt i Texas hva country angår.

Åpningssporet Picket Fence er en grei aperitiff før Summer Dean slår til med en duett med ingen ringere enn Colter Wall i You're Lucky She's Lonely. Faktisk synes jeg det er litt vel mye steel her, men vokalprestasjonene er førsteklasses og jeg forstår at denne ble valgt som første singel fra skiva. Du fanger folks interesse når du får med deg en størrelse som Wall som duettpartner.

Can You Hear Me Knocking handler tydeligvis om forsøket på å få seg et navn i musikkindustrien, her eksemplifisert ved å banke på dører i Nashville og New York. En fengende låt med et herlig countrygitarriff.

Tittelsporet Bad Romantic er en smektende sak med en spansk atmosfære som setter en ekstra spiss på det hele. En behagelig låt rett og slett.


Ingen countryalbum uten en skikkelig breakup-låt, og det gir Summer Dean oss i A Thousand Miles Away. Det kan ikke meldes tydeligere at det ikke er mer å bygge på med setninga: I wouldn't sing about you anymore.

Av de 11 låtene på skiva er det avslutningssporet Dear Caroline som er blitt min største favoritt og som har funnet plass på min "Årets sanger"-spilleliste. Jeg har ikke helt fått tak på teksten og det at datoen 17. april nevnes tre ganger med forskjellige årstall, 1928, 1932 og 1935. Men jeg skjønner at det er noe mektig over det, om noe som nesten er høyere enn livet selv. Og musikken, med de nydelige harmoniene bidrar til at dette er en låt som står ut. Og en verdig avslutning på et meget bra debutalbum. Her har jeg funnet en akustisk versjon som jeg likevel synes får fram storheten i sangen.

Ellers vil jeg trekke fram albumets eneste cover, Yes Ma'am, He Found Me In A Honky Tonk, mest kjent med Leona Williams. En litt klassisk countrylåt som jeg synes Dean bestalter på en utmerket måte.

Som sagt, dette er solide saker. Det er honky tonk-country slik det skal være, og godt å høre på for oss som synes at denne typen country er bedre enn nye annet som faller inn under denne paraplyen. Summer Dean skal bli spennende å følge framover!

Karakter: 5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar