søndag 12. september 2021

Karin Wrights Gode Selskap - Lyse For Oss

Noen få ganger i livet møter du musikk som gjør at du stopper opp og tenker på ditt eget liv og hvordan du disponerer din tid. Dette her er et album som gjør nettopp det med meg.

Artist og låtskriver Karin Wright døde av kreft i 2019, 58 år gammel. Hun var en kjent skikkelse i det norske americanamiljøet, dypt respektert. Dessverre gikk hun litt under radaren på meg og mulig at jeg også har forvekslet henne med Karin Park. Men så kommer denne plata her......

Karin Wright ga ut fire album, alle på engelsk. Tittelen på det tredje, fra 2011, forteller tydelig hvor hun stod musikalsk: "Too Rock¨n Roll For Country (Too Country For Rock'n Roll)". Det er en katalog jeg må dykke ned i for å bli kjent med hvem hun var som artist og låtskriver. Men for nå har jeg nok med å ta inn over meg denne skiva her som er en fullføring av et prosjekt hun sjøl ikke kom i mål med. Nemlig et album på norsk. Hvis jeg har forstått det rett så var låtene ferdig skrevet på engelsk og et knippe av hennes musikalske venner har nå gjort jobben med oversettelser til norsk og har spilt de inn. En av de sentrale i gjendiktningen har vært tidl. Hellbillies-medlem og låtskriver Arne Moslåtten. Resultatet kom nå sist fredag, altså for to dager siden når jeg skriver dette.

Bandet består av Espen Jørgensen (gitar), Jørun Bøgeberg (bass), Martin Caspersen (tangenter), Dagfin Hjorth Hovind (gitar) og Cato Holmen (trommer). Med seg har de fått noen av de beste sangerne og formidlerne vi har her til lands som Tove Bøygard, Malin Pettersen, Signe Marie Rustad, Bitten Forsudd, Jan Dahlen, Johanna Demker og Caroline Bonnet.

Det begynner med Dauingvise, der vi har en akustisk Karin Wright på et demoopptak på første vers før vi får et kor med Kyrre Fritzner, Malin Pettersen, Bitten Forsudd, Jan Dahlen og Jørun Bøgeberg før Tove Bøygard til slutt loser sangen trygt og solid i havn som bare hun kan det med sin skarpe, men samtidig følsomme stemme. En sang som har et slektskap til noe av det beste Roy Lønhøiden har laget og der gitarspillet er av en annen verden.


Så kommer blueslåten Medmennesker med Bitten Forsudd på vokal. Uten tvil den nydeligste blueslåten jeg har hørt på lang tid, kanskje jeg skal være så bombastisk å si at det er den beste innen sjangeren jeg noensinne har hørt. Nå skal det sies at blues ikke er den sjangeren jeg hører mest på, men dette her er stor kunst uansett.

Jeg Prøvde Det Er Sant er sangen som har gått på repeat denne helga, og virkelig den som har fått meg til å stoppe opp og reflektere. Skrevet av en Karin Wright som visste at hun kom til å tape kampen mot kreften. Det er en hjerteskjærende tekst om sorg, tap, ensomhet og lengsel helt på slutten av livet. Johanna Demker gjør den vokalt, og det er som jeg hører Karin Wrights stemme synge direkte til meg gjennom henne. Dette er sangen som har fått meg til å erkjenne det jeg har skyvd foran meg, nemlig at jeg har mer tid bak meg enn foran meg og at jeg derfor må ta tak når det gjelder resten av mitt liv. Nemlig å følge mine drømmer mens jeg ennå kan det, gjøre det jeg har lyst til som gir livet innhold istedet for å høre på "Styggen på ryggen" som sier at det beste er å sitte inne og ikke risikere noe. Det er som om Karin Wright holder sin milde pekefinger over meg og sier at jeg må leve mens jeg lever.

Fotball og musikk er mine to lidenskaper og de går litt hånd i hånd. Å gå på fotballkamper har i mange år vært en viktig sosial arena for meg, der treffer jeg folk, der har jeg mange gode samtaler, der opplever jeg fellesskap. Kanskje det største savnet jeg opplevde denne corona-tida. Jeg er i Molde noen dager nå hos mine foreldre og i dag var planen å gå på en 5. divisjonskamp mellom Træff 2 og Dahle 2. "Styggen på Ryggen" sa til meg at det beste var å holde meg inne og surfe på nettet og jeg holdt på å gi etter. Men bevæpnet med flere lyttinger av Jeg Prøvde Det Er Sant så stod jeg imot og gikk på kampen. Og jeg fikk en god sosial opplevelse, for det er opplevelser som nettopp dette som er med og gir livet mitt verdi. Med på kjøpet fikk jeg en kongereplikk fra dagens dommer som konfrontert med en spillers klaging svarte kort og konsist "No må du ti still!" Øyeblikk som lyser opp en dag og som jeg ikke hadde fått hadde jeg hørt på "Styggen på ryggen" og ikke Karin Wright.

Malin Pettersen bidrar med platas mest genuine countrylåt, Mot, og det gjør hun aldeles praktfullt. Signe Marie Rustad kommer så med den ene låten som Wright ikke har skrevet, Patti. Det er en sang Rustad skrev til Karin Wright etter å ha lest et intervju med henne der hun fortalte at Patti Smith var en av hennes største inspirasjonskilder. En sterk, litt bluesaktig låt. Tiggerne Rir er om når de som sitter aller nederst ved samfunnets bord stiger stolte til hest. En sterk anmodning til både land og til folk om å snu om slik at nettopp de som sitter nederst ved bordet kan få litt av den samme verdigheten som oss andre. Tove Bøygard er den perfekte vokalist for en sang som dette.

Espen Jørgensen er vokalist på den råeste rockeren på skiva, De Som Har Makta, og har med seg Ingvild Hammer. Skygger i Mørketia blir på vokalsida bestaltet av Jørun Bøgeberg og Tove Bøygard og er med sin countrytwang en aldeles mektig låt.

Caroline Bonnet er etter hva jeg forstår en soulsanger og hun bestalter Minnet Om Deg, tilegnet en venn som har gått ut av tiden. Så får vi herlig country igjen i Hold Rundt Meg, som Wright skrev som en hyllest til sin mor.

Solsøstre er igjen en kruttsterk låt mektig framført av Jan Dahlen. Det hele avsluttes med tittelsporet Lyse For Oss. En aldeles trist tekst, framført med verdighet, respekt og følsomhet av Bitten Forsudd.


Dette er blitt et tvers igjennom verdig minnealbum om en fremragende artist og låtskriver som jeg bare må bli bedre kjent med. Jeg må si tusen hjertelig takk til denne dedikerte gjengen som har gått sammen om dette prosjektet og fått ut denne musikken til folket. Dette er sterkt, dette er mektig, dette er musikk og tekster som går rett til hjertet. Og musikk er som mest fullkommen når nettopp det skjer.

Karakter: 6.

Kilde for faktaopplysningene om plata: https://www.musikkbloggen.no/2021/09/karin-wrights-gode-selskap-lyse-for-oss/







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar