Hva gjør du som artist når du sitter med et knippe låter du vil ha ut, men verken har penger til studiotid eller musikere? Jo, du spiller inn og mikser musikken ved hjelp av mobilen din, og du spiller alle instrumentene selv. Det er virkeligheten for artisten som i mine ører stod bak Årets album i 2018 med "Motel Livin'", New Orleansbaserte Shawn Williams.
Jeg abonnerer på nyhetsbrev fra henne og etter å ha lest om mislykkede forsøk på å få finansiert studioinnspillinger var det en stor overraskelse da hun for en uke siden sendte ut et nyhetsbrev med beskjed om at nytt album ville komme 7. august. Spilt inn hjemme, spilt inn med bare henne som musiker der hun måtte gi seg i kast med instrumenter hun hadde liten eller ingen erfaring med.
Og det å lære dette albumet og dets musikk å kjenne har vært en reise. Fra å spørre meg ved første lytt "Hva i all verden er dette"? og jeg likte bare de to siste låtene, til at jeg nå omfavner hele albumet.
Hvorfor ble det sånn? Jo, fordi musikken her er så kompleks at jeg måtte ta meg tid til å la den synke inn. Dette er ikke musikk som er umiddelbar, og som på "Motel Livin'" er dette mangefasettert. Men det er enda råere i kantene enn det forrige albumet, det føles ennå mer ekte og nært og jeg hører at dette er en artist og en musiker som er i stadig utvikling. For å si det sånn, du får det ikke mer indie enn dette, for dette er et eget produkt fra begynnelse til slutt.
Åpningssporet Take Me er rått, det er flere skifter av toneart og det er nakent. Så kommer en av de monumentale låtene her, Lost My Mind. Det er ikke bare musikken, det er også en tekst som viser hvilke poetiske talenter Shawn Williams også har. Her er ordspill av sjeldent høy kvalitet. Om et indre i full oppløsning:
I wake up in the evening
And I'm like
Oh My God, Oh My God, Am I God?
Caus' who's that sleeping next to me?
Must have lost my virginity
Again, again, again
Så en dramatisk oppbygd og rocka musikk med gitaren i sentrum til vi etterhvert kommer til følgende på slutten:
Wake up in the morning in my own grave
What did I drink? Where did I stray?
I wake up in the morning in my own grave
What did I drink? Where did I stay?
På mange måter er dette soundtracket til hva det fortvilte året 2020 er blitt for verden:
Down er om å bli sviktet av en person en i utgangspunktet setter høyt, og om hva det gjør med en:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar