mandag 23. september 2019

The Dauphin of Mississippi - The Book of Vanities



The Dauphin of Mississippi er et platedebuterende countryband, ikke fra Mississippi som navnet antyder, men fra Wyoming. Jeg grubla lenge på hva "dauphin" betyr, men fant til slutt ut at det er et fransk ord som i sin tid var tittelen til arvingen av den franske tronen. "Dophin" er også det franske ordet for "delfin", så da er dette et bandnavn som er åpent for tolkninger. Albumtittelen er oversatt til norsk "Forfengelighetenes bok", interessant!

Det er ikke mye jeg vet om de, bortsett fra at frontmann, vokalist og låtskriver heter Jason Burge. Så da er det bare å konsentrere seg om musikken, som i mine ører er noe jeg mest vil kalle folkcountry. Det begynner med en av de beste låtene på hele skiva, nemlig Worst Low Down Feeling, som omhandler den følelsen du får når hun du har bygd livet ditt rundt sier at hun ikke elsker deg mer. Vi er nok mange som kjenner oss godt igjen i akkurat det. En fengende sang med en tøtsj av western swing:


Jason Burge er en god historieforteller, noe han også får fram i Blindside, en pianobasert låt som det tok et par lytt til før jeg fikk under huden. Hjemstaten henspeiles det på i Wyoming Sweet Tooth , som igjen er en godt fortalt historie:


Banjoen er framtredende i flere sanger, bl. a. i Abraham, som er en fortelling om godt vennskap:


Til slutt tar jeg med det litt rocka avslutningssporet, som betegnende nok heter End of the Beginning:


Men det er flere gode låter her, f. eks. Sweating in the Snow som er et poetisk stykke countrysoul og fengende Raincoat som er en livat låt.

Jason Burge og hans musikere har laga et sjelfullt og fint album som borger for at de vil ha mye bra å bidra med i årene som kommer. Og de beviser at det er uendelig mye bra musikk under radaren til den amerikanske mainstreamcountryen.

Karakter: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar