onsdag 5. juli 2023

Ola Børke - Memories From The Past

 

Hamarsingen Ola Børke er aktuell med sitt 3. album, og jeg likte meget godt det jeg hørte på hans forrige fullengder for drøye to år siden.

Det er fortsatt musikk vi fint kan kalle amerikana. Forrige gang var det elementer av country, her tenderer Børke mer mot rocken. Og som en skjønner av albumtittelen så er det å se tilbake en rød tråd gjennom denne skiva. 

Det åpner med en nydelig låt om det som altså er albumets tema, det å se tilbake, bl. a. på de stedene en har besøkt gjennom livet. Noe jeg legger merke til med musikken er det fine mellomspillet. Og så synes jeg Børke har en stemme som formidler dette budskapet om å minnes gode ting en har opplevd sammen på en måte som gjør at jeg tror på historien.

Også på denne skiva har Børke med en låt som er om de sangene som har satt sine spor i sinnet, de som har formet både vår musikksmak, men som også forteller noe om hvem vi er. Radioholics er en hyllest til radioen som ga oss disse sangene. En rocka låt som forteller noe om hvor Børke har hentet sin inspirasjon til musikken vi får servert her:

Det er i all hovedsak fengende låter her, og jeg må bare innrømme at det gleder meg ekstra. En av disse låtene er Far Away From That Old Country House, om hun som så seg nødt til å bryte opp fra et liv på bygda som opplevdes som trykkende. En fin historie om frigjøring, og her også synes jeg at vi får en innertier av et mellomspill med en gitar i sentrum som jeg liker. I det hele tatt så vitner denne låten om et album med et fyldig og tett lydbilde:

Det er ni låter, og den største favoritten min er faktisk avslutningssporet Higher Goals. En litt slentrende låt med en nostalgisk atmosfære der Børke ser tilbake på stedet der han vokste opp, og der minnene derfra brukes til å sette seg nye mål i livet. Ihvertfall er det slik jeg tolker det bare ved å høre på teksten.

Det litt ironiske er at det er tittellåten som er den ene låten som jeg ikke helt har fått under huden. Den er mer rolig og neddempet, og er da også en type låt som jeg må bruke mer tid på å bli kjent med. Men uansett så er dette et ypperlig album der jeg synes at Ola Børke har tatt gode steg fra sitt forrige album. Jeg er ihvertfall begeistret, og jeg synes derfor at han fortjener all den oppmerksomhet han kan få!

Karakter: 5,5/6.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar