Veteranen John Mellencamp er frustrert over veien hans USA går på sitt jubileumsalbum, det 25. i rekken. Det skinner spesielt gjennom på de tre åpningslåtene.
Mellencamp begynner med Hey God, som jeg tolker som en fortvilt bønn oppover om at Gud kommer ned og ordner opp i den gjørma han føler landet hans er kommet opp i. Fordi ordene i den gamle boken ikke hjelper lenger.
The Eyes of Portland er for meg gåsehudlåten på dette albumet, både musikalsk og ikke minst tekstmessig der den tar opp de hjemløses situasjon i dagens USA. Mellencamp slår fast at ingenting blir gjort for å reise de opp fra fattigdommen og at tårer og bønner ikke hjelper de hjemløse. En meget sterk sang som går inn på min "Årets sanger 2023"-liste. Mellencamp finansiererer forøvrig byggingen av et nytt senter for hjemløse i Portland, Oregon.
I The So-Called Free tar Mellencamp et oppgjør med myten om at USA er "The Land of the free". Hans budskap er at vanlige mennesker i USA er ufrie, og han bruker sterke virkemidler:
Orpheus Descending er tittellåten. Orpheus var i gresk mytoligi kjent som den musikalske, den som spilte så vakkert på lyre. Men som mistet sin elskede Evrydike og som snudde seg for kjapt for å se på henne etter å ha fått henne ut av dødsriket. Og denne tittellåten er heller ikke særlig optimistisk. Do you think we'll see the light / Before the blood hits the street? spør Mellencamp lakonisk i refrenget:
Til slutt tar jeg med Lightning and Luck, også det en sterk låt om et land i forfall. Spesielt dette verset gjør et dypt inntrykk, der Mellencamp forteller om et folk som ikke skjønner at deres rettigheter er tatt fra dem. Jeg kan tenke meg hvems tilhengere han her peker på ... Og musikalsk er det en nydelig sang.
Musikalsk er det noen låter her som ikke helt når inn til meg, men som likefullt har tekster som gjør inntrykk. Som dette verset i Amen:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar