onsdag 19. desember 2018

Årets sanger 2018


Tida er kommet for å oppsummere musikkåret 2018. Jeg begynner med de 25 sangene som har berørt meg mest i 2018. Det kan være pga. teksten, det kan være pga. musikken, men som regel er det en kombinasjon som gjør at jeg faller for en sang. Så da er det bare å sette i gang:

25. Rune Rudberg Band - Vill Indianer


I denne sangen beskriver Rune Rudberg hverdagen til et mobbeoffer. Det er noe jeg dessverre kan relatere til. Jeg fikk sjøl føle på kroppen hvordan gutten i denne sangen har det. Derfor er dette en sang som har fått en spesiell plass i hjertet mitt.

24. Waylon - Outlaw in Em'


Røff outlawcountry var noe av det siste jeg hadde forestilt meg i Eurovision Song Contest. Men det kom Nederland og Waylon med i år, og jeg ble blåst av banen.Ble ingen topplassering, men jeg ble solgt! Denne fenger meg som bare fy!

23. Courtney Marie Andrews - I've Hurt Worse



"A sarcastic love song" kaller Courtney Marie Andrews denne sangen. Og det det egentlig handler om er vold i nære relasjoner. Får klumpen i halsen av denne.

22. JP Harris - Lady in the Spotlight


JP Harris er mannen som fnyser av begrepet "Americana" og som sier at han spiller country, punktum. Jobber som tømrer i tillegg til artistkarriera. Dette er en sang med en dyp tekst, harmoniene er bare helt nydelige.

21. Martha L. Healy - Woman with No Shame


Så skal vi til Skottland. Martha Healy med en vakker sang der en kvinne som "lever livet" stiller seg spørsmålet om det egentlig er verdt det.

20. Steve Forbert - I Ain't Got Time


En av mine ungdoms favoritter Steve Forbert rir igjen og har gitt ut ei plate som er umiskjennelig Steve Forbert. Dette er den mest fengende sangen på plata der alt som kjennetegner en god Forbertsang er med.
'
19. Donna Taggart - Guiding Light 


Så skal vi til Irland, og dette er den eneste sangen på lista som ikke er del av et album. Men jeg fant denne sangen på YouTube ved en tilfeldighet, den er utgitt i år, og den er bare helt nydelig. Bl. a. er koret helt magisk i tillegg til Donna Taggarts nydelige stemme. Ren gåsehud!

18. 8 Gods of Harlem - Rosanne Cash feat. Kris Kristofferson & Elvis Costello


En sterk sang om den tragedien masseskytingene som til stadighet skjer i USA er for enkeltmenneskene som blir ramma. Sett fra perspektivene til tre artister med stor integritet.

17. Hjerterknekt - Nytt Kapittel


Hjerterknekt er et av mine største favorittband i Norge. Henning Klevmark er en av våre beste låtskrivere, med mange tekster som gjør inntrykk. Dette er åpningssporet på albumet de ga ut tidlig i år, "Det er ennå tid". Handler om å finne en ny vei etter at en epoke i livet er over. En tekst som treffer meg.

16. Mall - Eugent Bushpepa


Tilbake til Eurovision og Albanias Eugent Bushpepa som imponerte meg med en mektig rockeballade på morsmålet. Jeg skjønner ikke hva han synger om, men han gjør det med en intensitet som tar meg. Og for en stemme! Kom fortjent nok på øvre halvdel (11. plass). Denne videoen har jeg funnet i dag og sangen er i sin fulle lengde, i Eurovision må den jo kortes ned til 3:00.

15. Ginger Wildheart - Paying It Forward


Ginger Wildheart er en mangeårig rebell i den engelske musikkverdenen. Men en mann med et stort hjerte og hans album i år "Ghost In the Tanglewood" er en nydelig skive med flere livsbejaende sanger, men også om det å kjempe mot depresjon. Dette er en låt jeg har forelska meg helt i, fullt av livsglede og med video der inkludering av alle mennesker inn i en verden av musikkglede er sentralt.


14. Passenger - Why Can't I Change


Mike Rosenberg, aka Passenger ga i år ut et helstøpt roadtripalbum fra en reise rundt i sin fars hjemland USA. Mange meget lyttbare sanger og jeg har falt helt for denne her. Og med et spørsmål jeg også har stilt meg sjøl, og som jeg er sikker på at mange har stilt til seg sjøl.


13. Shawn Williams - Desert Baby


  
Shawn Williams, "Motel Livin'" er et skjellsettende album og en av de sterkeste sangene er noe så uhørt som en countrysang på velvoksne 7:34. Men dette er så fenomenalt framført at jeg helt glemmer lengden. Ren nytelse og en monumental sang rett og slett!

12. Whitey Morgan & The 78's - Around Here


Saftig og god countryrock fra Whitey Morgan og bandet. Tekstene er også røffe. Jeg har falt spesielt for denne her.

11. Rotlaus - Siste Song 


Vi har bra countryrock i Norge også, og sunnmøringene i Rotlaus har i år kommet med det som for meg er den nydeligste countryrocksangen på norsk som jeg har hørt. Så várt og nydelig framført.

10. Cody Jinks - Lifers


Dette er en herlig hyllest av sliterne på gølvet som får samfunnet til å gå rundt. Tittelåten på et fremragende album fra Cody Jinks.

9. Jordan Mogey - Rockin' At the Nursing Home


En aldeles herlig sang fra den nordirske countrysangeren Jordan Mogey. Det er sånn jeg vil ha det hvis jeg skulle havne på sjukehjem den siste tida av livet! Dette er rett og slett en sang til å bli i perlehumør av :)

8. Marius Danielsen - Visions of the Night 


Denne komposisjonen fra Marius Danielsen's Legend of Valley Doom Part 2 er rett og slett den beste powermetalkomposisjonen jeg har hørt. Dette er så heftig og rått og det gir meg mye energi. Bare herlig! Og når videoen i tillegg viser mektig Romsdalsnatur så blir det fullkomment!
 
7. Amanda Shires - Wasn't I Paying Attention


En sang som det gjør vondt å høre på. Sjukt fengende musikk, men dyster tekst om et grufullt sjølmord.
 
6. Madame Monsieur - Mercy


Eurovision igjen. Madame Monsieur med en sang om flyktningejenta Mercy, født på overfarten til Europa. Var ikke fagjuryens favoritt i Frankrike, men ble stemt fram som landets Eurovisionlåt av seerne. Gripende og nydelig og godt at Eurovision også kan brukes til å fortelle historier som dette.

5. The Coral - Reaching Out For A Friend


Denne sangen fra Merseybeatbandet The Coral kom som en real humørpille da jeg trengte det som mest på sensommeren/tidlig høst. Flott tittel og musikk som bare er til å bli i godt humør av!

4. Shawn Williams - To See You 


Shawn Williams eneste artist med to sanger på lista, fra et helt ekstraordinært album. Igjen en sang om sjølmord, og inntektene fra denne sangen går til American Foundation for Suicide Prevention. Når så musikken er helt nydelig så blir dette en sang som virkelig tar meg og som gjør inntrykk.

3. Hjerteslag - Det Raymond Sa


Så har jeg kommet til min pall, og først ut er min høyestrangerte norskspråklige sang i 2018. Hjerteslag fra Bergen ga i november ut sitt 3. album, med flere sanger som fenga meg. Mest av alt denne her, om gutten som var ute seint og tidlig fordi hans mor måtte jobbe vettet av seg for å skaffe mat på bordet til seg og gutten. En gutt som mest av alt ønska å bli ropt inn som de andre i nabolaget. Gjør virkelig inntrykk denne sangen, og jeg ser for meg Raymond der han alene sparker fotball på kvelden, og jeg ser for meg kompisen som skal legge seg og som hører kameraten der ute.

2. Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente


2018 var et Eurovisionår med mange sanger som gjorde uutslettelig inntrykk, og med viktige budskap. Som også denne fra Italia. Med en beskjed til terroristene om at de aldri vil klare å ødelegge vår sivilisasjon og vår levemåte. For som det heter i teksten: Lyden av et barns latter gir alltid håp. Dette er en sang som gir meg gåsehud og klump i halsen, og den er så ekte og ærlig framført. 3. plass ble det, skulle ha vunnet <3

1. AWS - Viszlát Nyár


For dere som kjenner meg så er ikke dette noen overraskelse. For ikke siden 1972 har en Eurovisionlåt grepet meg så med hud og hår som dette metalmesterverket fra AWS og Ungarn.Tittelen betyr "Farvel Sommer" og henspeiler på at det var ifjor sommer at faren til vokalist Örs Siklósi døde. Det er fortvilelse, det er sorg, det er desperasjon. Følelser som Siklósi klarer å formidle på en måte som går gjennom marg og bein. Og så musikken da, som understreker følelsene i teksten. Ja, dette er et mesterverk i mine ører, og egentlig en sang for god for Eurovision. Kom bare såvidt med til finalen der de ble nr. 21, men for meg ble det en sang og en opplevelse som jeg aldri vil glemme. Og for å gjøre det komplett, i høst kom AWS med et forrykende album <3

Det var det, dette er de sangene jeg mest av alt tar med meg fra musikkåret 2018. Men det gjenstår å kåre de 10 beste albumene, og jeg kan love at den oppgaven ikke har vært lett.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar