søndag 24. april 2016

Eurovision 2016 - Forhåndskvalifiserte



Franske Amir. Foto: Ukjent.


Så er turen kommet til de forhåndskvalifiserte, dvs. arrangøren Sverige og de såkalt "5 store", altså de som bidrar økonomisk mest til EBU.

1. Sverige - "If I Were Sorry" - Frans - Låtskrivere: Oscar Fogelström, Michael Saxell og Fredrik Andersson.

Endelig, når de for andre gang på 2010-tallet arrangerer ESC så slapper svenskene av og kommer med en liten laidback og slentrende perle. For i førsten syntes jeg "If I Were Sorry" ikke var noe særlig, men etterhvert som jeg har lytta på den har jeg begynt å like den mer og mer. Det er noe avslappa over den, tydelig at svenskene ikke på død og liv skal vinne i år. Frans har en meget spesiell stemme, den eneste jeg kommer på i farten å sammenligne med er Kris Leonard, vokalisten i det engelske bandet Viola Beach som så tragisk ble utsletta i ei trafikkulykke i Sverige i februar. Hvis Europa vil ha noe annet i år så kan Frans faktisk nå høyt.

Terningkast: 4 (en sterk sådan).


2. Frankrike - ""J'ai chercé" - Amir - Låtskrivere: Amir, Johan Errami og Nazim Khaled.

WOW, denne elsker jeg! Her er det så mye positivitet og glede at jeg blir rent lykkelig av å høre sangen og ikke minst se videoen. Såvidt jeg skjønner handler det om å gi din neste trua på at han eller hun kan klare å nå sine mål til tross for predikere av Janteloven som sier at dette går ikke, dette passer ikke deg, gutter / jenter satser ikke på sånt. Det er så befriende med en slik sang i ESC og jeg håper virkelig den kan gå hele veien. Topper bettinglistene sammen med Russland og det er ingen tvil om hvem av de jeg vil ha som vinner. Og til de som tviler på Amir live, han skal ha imponert med en prima framføring under pre-partyet i London forleden.

Terningkast: 6.


3. Italia - "No Degree of Separation" - Franceska Michielin - Låtskrivere: Cheope, Federicia Abbate, Fabio Gargiulo, Franceska Michielin.

Vinneren av San Remofestivalen bruker å være Italias representant i ESC. I år takka vinnerbandet høflig nei og overlot plassen til nr. 2. Og i mine ører er dette ei perle. Italiensk er et herlig musikalsk språk og sjøl om det er litt engelsk i teksten så er det rett og slett behagelig vakkert å høre på Franceska Michielins framføring. Dette er en sang som fort kan gjøre det skarpt og de ligger og vaker rundt Topp 5, det gjør de også i avstemningene i Grand Prix-klubbene rundt om.

Terningkast: 5.


4. Spania - "Say Yay!" - Barei - Låtskrivere: Barei, Rubén Villanueva Marañon, Victor Púa Vivó.


For første gang får vi et spansk bidrag uten et eneste spansk ord i teksten! Dette er en livlig melodi som er favoritt hos mange og som også kan nå høyt. Jeg føler at den kanskje er vel lettbeint, men likevel, jeg kan ikke anna enn å bli smitta av humøret i denne sangen.

Terningkast: 4.


5. Storbritannia - "You're Not Alone" - Joe and Jake - Låtskrivere: Matt Schwartz, Justin Benson og S. Kanes.


Endelig tar UK ESC litt på alvor igjen og lager en uttakningskonkurranse istedet for å velge ut en avdanka artist. Og resultatet er blitt bra det! Mye positiv energi og et ditto positivt budskap i låta til Joe og Jake. Jeg håper derfor at britene kan få en del poeng i år slik at de ser at det nytter når de legger litt energi og ressurser i utvelgelsen.

Terningkast: 4.


6. Tyskland - "Ghost" - Jamie-Lee - Låtskrivere: Anna Leyne, Conral Hensel og Thomas Burchia.


Fjorårets The Voice-vinner i Tyskland vant uttakningskonkurransen 25. februar med denne låta som kan synes noe anonym og med lite framdrift. Men likevel, jeg synes det er noe her, noe veldig positivt. Sangen har særpreg, det er ikke noe skrik og skrål i eller rundt den, rett og slett en ærlig og litt sober framføring dette.

Terningkast: 4.



Konklusjonen min er at vi har mye bra blant de forhåndskvalifiserte i år, med en klar favoritt i Frankrike, som kan gå hele veien og vinne.

Å tippe vinnere er vanskelig i år. Russland og Frankrike er soleklart i teten på oddsen i skrivende stund, men det betyr nødvendigvis ikke at de holder helt inn. For to år siden var ikke Conchita spesielt høyt oppe før vi kom til finaleuka og prøvene, bare for å nevne et eksempel. Australia kan bli en farlig utfordrer med Dami Ims fantastiske stemme, Italia med sin sobre og vakre sang kan gjøre det sterkt. Ungarn er likt av mange, Bulgaria kommer med en sterk og moderne poplåt og Spania har mange fans i år. Og Sverige kan overraske på hjemmebane. Jeg så de finske forhåndsprogrammene denne uka og analysen der var at mange i år etterligner Sveriges vinnerformel fra ifjor, og så kommer svenskene med noe helt anna som skiller seg ut og som kan gå hele veien. Finnene hadde da også Sverige på topp foran Australia og Østerrike.


Da er det bare å lene seg tilbake og vente på den store ESC-uka i Globen, med semifinaler 10. og 12. mai og finale 14. mai. Det gledes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar